Diplomová práce s názvem Vliv sociálních rozdílů mezi žáky na vznik šikany je teoreticko-výzkumnou prací. Teoretická část se zabývá terminologií šikany, charakterizuje agresora a oběť šikany, upozorňuje na varovné signály šikany, popisuje dopady šikany na oběť a také se zabývá strategiemi vyšetřování šikany a její prevencí. Diplomová práce dále v teoretické části charakterizuje dle legislativy "jedince se sociálním znevýhodněním", obsahuje zamyšlení nad zavedením školních uniforem do českých škol a popisuje ekonomickou šikanu. Poslední kapitola teoretické části je věnována chudobě. Výzkumná část diplomové práce je zpracována kvantitativním přístupem formou dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření bylo prováděno u žáků na druhém stupni základních škol a na středních odborných školách. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit a vzájemně porovnat výskyt ekonomické šikany na základě sociálně-ekonomických rozdílů mezi žáky na druhém stupni základních škol a na středních odborných školách.