Ovladatelnost třínápravového autobusu při zvýšeném rychlostním limitu odlehčení 3. nápravy z 30 km/h na 62 km/h.
Bakalářská práceStatus neznámýDatum publikování
2020
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Předmětem bakalářské práce je ověření ovladatelnosti třínápravového autobusu složeného z jedné části, a to při navýšení rychlostního limitu odlehčení aktivně řízené vlečené třetí nápravy z 30 km/h na 62 km/h.
Teoretická část popisuje základní definici pohybů vozidla, ale také rozdělení a druhy řídících ústrojí. Následuje velmi důležitý popis kinematiky a dynamiky pohybu vozidla z pohledu zatáčení. V poslední řadě pak hodnocení ovladatelnosti vozidel.
Praktická část obsahuje experiment zahrnující měření s následným ohodnocením vlivu navýšení rychlosti. S vozidlem byla provedena ustálená jízda v kruhu, skokové natočení volantem a dvojitá změna jízdního pruhu. Vše bylo realizováno alespoň ve dvou jízdních nastaveních pro komplexnější porovnání. V závěru bylo uskutečněno subjektivní hodnocení vozidla v reálném provozu.
Rozsah stran
50 s., 3 s. příl.
ISSN
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
Bez omezení
Název akce
ISBN
Studijní obor
Dopravní prostředky: Silniční vozidla
Studijní program
Dopravní technologie a spoje
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
ovladatelnost vozidla, stabilita vozidla, řízená třetí náprava, odlehčení třetí nápravy, vehicle manoeuverability, vehicle stability, steered third axle, unloading third axle