Publikace: Optimalizace parametrů pojezdu lokomotivy
Disertační práceopen accessNačítá se...
Datum
Autoři
Michálek, Tomáš
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Cílem této disertační práce je optimalizace parametrů pojezdu lokomotivy určené pro nákladní dopravu. S využitím simulačních výpočtů jízdy vozidla je provedena citlivostní analýza vlivu základních tuhostních a rozměrových parametrů pojezdu na vodicí vlastnosti lokomotivy v obloucích malých poloměrů a na její kritickou rychlost. Dále je pozornost věnována návrhu charakteristik sekundárního vypružení, v němž jsou stávající flexi-coil pružiny doplněny pryžokovovým naklápěcími podložkami. Vlastnosti těchto prvků vypružení jsou experimentálně ověřeny. Na základě rozboru vlastností nového vypružení jsou navrženy charakteristiky systému aktivních prvků pro minimalizaci příčných silových účinků vozidla na kolej. Je vytvořen výpočtový model lokomotivy vybavené novým sekundárním vypružením a systémem aktivních prvků. S modelem jsou prováděny simulační výpočty s cílem ověřit jízdní a vodicí vlastnosti zamýšlené nákladní lokomotivy, včetně realizace citlivostní analýzy vlivu charakteristik tlumičů vrtivých pohybů na stabilitu jízdy. Zvláštní pozornost je věnována problematice validace simulačních modelů a jejich výsledků.
Popis
Klíčová slova
pojezd lokomotivy, simulační výpočty jízdy vozidla, citlivostní analýza, kvazistatická vodicí síla, kritická rychlost, sekundární vypružení, příčná tuhost flexi-coil pružiny, aktivní prvky pro natáčení podvozků, charakteristika tlumiče vrtivých pohybů podvozků, validace výpočtového modelu, locomotive running gear, simulations of vehicle running performance, sensitivity analysis, quasistatic guiding force, secondary suspension, lateral stiffness of a flexi-coil spring, active elements for bogie steering, characteristics of yaw dampers, model validation