Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Optimalizace parametrů pojezdu lokomotivy

Disertační práceopen access
dc.contributor.advisorZelenka, Jaromír
dc.contributor.authorMichálek, Tomáš
dc.date.accepted2015-06-23
dc.date.accessioned2016-04-25T16:04:46Z
dc.date.available2016-04-25T16:04:46Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-04-10
dc.description.abstractCílem této disertační práce je optimalizace parametrů pojezdu lokomotivy určené pro nákladní dopravu. S využitím simulačních výpočtů jízdy vozidla je provedena citlivostní analýza vlivu základních tuhostních a rozměrových parametrů pojezdu na vodicí vlastnosti lokomotivy v obloucích malých poloměrů a na její kritickou rychlost. Dále je pozornost věnována návrhu charakteristik sekundárního vypružení, v němž jsou stávající flexi-coil pružiny doplněny pryžokovovým naklápěcími podložkami. Vlastnosti těchto prvků vypružení jsou experimentálně ověřeny. Na základě rozboru vlastností nového vypružení jsou navrženy charakteristiky systému aktivních prvků pro minimalizaci příčných silových účinků vozidla na kolej. Je vytvořen výpočtový model lokomotivy vybavené novým sekundárním vypružením a systémem aktivních prvků. S modelem jsou prováděny simulační výpočty s cílem ověřit jízdní a vodicí vlastnosti zamýšlené nákladní lokomotivy, včetně realizace citlivostní analýzy vlivu charakteristik tlumičů vrtivých pohybů na stabilitu jízdy. Zvláštní pozornost je věnována problematice validace simulačních modelů a jejich výsledků.cze
dc.description.abstract-translatedThe aim of this dissertation thesis is an optimization of parameters of running gear of a cargo locomotive. By means of computer simulations, a sensitivity analysis of influence of basic stiffness and dimensional parameters of the running gear on dynamic behaviour of the locomotive (i.e. on guiding behaviour in small radius curves and on critical speed) is performed. In the next, an attention is paid to design of secondary suspension characteristics for a case of addition of tilting rubber-metal pads to the existing flexi-coil springs. Properties of these suspension elements are verified experimentally. On the basis of analysis of properties of the new secondary suspension, characteristics of active elements for minimization of lateral force interaction vehicle/track are proposed. A new computational model of a locomotive equipped with the new secondary suspension and the system of active elements is created. This model is used for a verification of dynamic behaviour of the new cargo locomotive, including a sensitivity analysis of influence of characteristics of yaw dampers on the stability. A special attention is also paid to the model validation.eng
dc.description.departmentDopravní fakulta Jana Perneracze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.format.extent5561696 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifierUniverzitní knihovna (archiv)cze
dc.identifier.signatureD32330
dc.identifier.stag28541
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/63953
dc.language.isocze
dc.publisherUniverzita Pardubicecze
dc.rightsBez omezení (pouze ke kapitole 6.3 a přílohám 3 až 4 omezen přístup)
dc.subjectpojezd lokomotivycze
dc.subjectsimulační výpočty jízdy vozidlacze
dc.subjectcitlivostní analýzacze
dc.subjectkvazistatická vodicí sílacze
dc.subjectkritická rychlostcze
dc.subjectsekundární vypruženícze
dc.subjectpříčná tuhost flexi-coil pružinycze
dc.subjectaktivní prvky pro natáčení podvozkůcze
dc.subjectcharakteristika tlumiče vrtivých pohybů podvozkůcze
dc.subjectvalidace výpočtového modelucze
dc.subjectlocomotive running geareng
dc.subjectsimulations of vehicle running performanceeng
dc.subjectsensitivity analysiseng
dc.subjectquasistatic guiding forceeng
dc.subjectsecondary suspensioneng
dc.subjectlateral stiffness of a flexi-coil springeng
dc.subjectactive elements for bogie steeringeng
dc.subjectcharacteristics of yaw damperseng
dc.subjectmodel validationeng
dc.thesis.degree-disciplineDopravní prostředky a infrastruktura: Dopravní prostředkycze
dc.thesis.degree-grantorUniverzita Pardubice. Dopravní fakulta Jana Perneracze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programTechnika a technologie v dopravě a spojíchcze
dc.titleOptimalizace parametrů pojezdu lokomotivycze
dc.title.alternativeOptimization of Parameters of Locomotive Running Geareng
dc.typedisertační prácecze
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Načítá se...
Náhled
Název:
MichalekT_OptimalizaceParametru_JZ_2015.pdf
Velikost:
5.3 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format
Popis:
Plný text práce
Načítá se...
Náhled
Název:
oponent-MichalekT_oponentniposudky.zip
Velikost:
922.07 KB
Formát:
Unknown data format
Popis:
Posudek oponenta práce
Načítá se...
Náhled
Název:
omezení zveřejnění informací.PDF
Velikost:
569.07 KB
Formát:
Adobe Portable Document Format
Popis:
Odůvodnění nezveřejnění VŠKP