Publikace: Vliv rychlosti deformace na anizotropii IF ocelí pro automotive
Diplomová práceopen accessNačítá se...
Datum
Autoři
Mejtský, Tomáš
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
V první části se tato práce zabývá představením sortimentu nejpoužívanějších vysokopevných ocelí v automotive, včetně mechanických vlastností. Nedílnou součástí úvodu je představení principu a kategorizace IF ocelí (ocelí bez intersticí) s aplikací zaměřenou taktéž na automobilový průmysl. Dále se v navazující teorii pojednává o mechanismech plastické deformace, které zajišťují IF ocelím nenahraditelné místo v použití na automobilových karoseriích. Jedním z hlavních teoretických poznatků jsou pojmy plastická a plošná anizotropie specifická právě pro předmětné oceli, uvedeny jsou i základní parametry hodnocení. V praktické části jsou realizovány experimentální analýzy referenčních vzorků oceli typu IF. Tato kapitola obsahuje kromě dalších i popis řešeného problému, charakteristiku testované oceli a návrh samotného experimentu (společně s popisem použitých zkoušek). Uvedené zkoušky potřebné k popisu chování materiálu obsahují přípravu vzorků pro jejich realizaci a výsledky. V souhrnném vyhodnocení, závěru jsou diskutovány výsledky získané ze zmíněných experimentů.
Popis
Klíčová slova
autokaroserie, vysokopevnostní oceli, IF oceli, deformace, mechanismy deformace, plastická a plošná anizotropie, rychlost deformace, deformační zpevnění, lokalizace deformace, intenzita deformace, car body, high-strength steels, IF steels, deformation, deformation mechanisms, plastic and planar anisotropy, strain rate, deformation strengthening, deformation localization, deformation intensity