Digitální knihovnaUPCE
 

2004/10 Scientific papers, Series C

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/38169

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 15
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Höritzer Passionsspiele als Erneuerung einer alten deutschen Tradition
    (Univerzita Pardubice, 2005) Koubová, Michaela
    Po převratu v roce 1989 se v české historii stále častěji setkáváme s různými snahami o obrození zaniklých tradic. Tím zajímavější je obnovení obyčejné jiné národnosti - navíc té, jež byla s kulturou naší země těsně spjata. Již od roku 1992 se v Hořicích na Šumavě stáváme svědky jedinečné události. Každé léto toto místo ožívá uvedením Hořických pašijí profesora Jindřicha Pecky. Něco podobného se v Hořicích naposledy událo před druhou světovou válkou. Autorem německého pašijového textu je Johann Josef Ammann. Hrálo se samozřejmě německy - už v 19. století. Toto divadelní představení zaznamenalo prudký rozvoj, který však byl opakovaně přerušován. Nejprve dvěma světovými válkami a poté komunistickým režimem. Jednoho dne to již dokonce vypadalo, že tato hra nebude moci být nikdy obnovena. Zázraky se naštěstí dějí a tak bylo tři roky po pádu "železné opony" na tuto starou tradici hořických Němců navázáno. Obě zmíněné hry, česká i německá, přitahovaly a přitahují pozornost veřejnosti. Důkazem budiž skutečnost, že se tato představení stala předlohou k dokumentárním filmům. Podle původní pašijové hry J.J. Ammanna byl v roce 1896 natočen dokonce první dokumentární film na světě vůbec, což stojí za zvláštní povšimnutí. Nový dokumentární snímek, který se zabývá historií, ale také obnovu hořických pašijí, vznikl ve spolupráci Bavorského rozhlasu s Českou televizí v roce 2002 a nese název "Hořičtí Němci včera a dnes".
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Das Leben, das literarische und wissenschaftliche Schaffen des sudetendeutschen Schriftstellers Josef Mühlberger
    (Univerzita Pardubice, 2005) Čapek, Jan
    Článek zachycuje osud a literární dílo téměř zapomenutého spisovatele, překladatele, publicisty a literárního vědce Josefa Mühlbergera, narozeného české matce a německému otci v roce 1903 v sudetoněmeckém Trutnově a pohybujícího se celý život mezi těmito dvěma kulturami. Na základě životopisných dat vybraných ukázek z jeho díla osvětluje článek historické, kulturní a částečně i politické okolnosti jeho života i tvorby.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Motivación en el aula de E. L. E.
    (Univerzita Pardubice, 2005) Hyhlíková, Věra; Jaklová, Helena
    Autorky se v článku zabývají problematikou motivace při studiu španělštiny jako cizího jazyka v rámci lektorských kurzů na Fakultě humanitních studií Univerzity Pardubice. V úvodu se věnují charakteristice tohoto typu studia a specifikují nároky kladené na učitele i studenty v uvedených podmínkách. V další části článku se zabývají konkrétně aktivitami, které umožňují komplexní didaktické zpracování vybraného problému. Východiskem jsou autentické texty španělských písní, na které jsou aplikovány aktivity směřující ke zdokonalení jazykových kompetencí v následujících oblastech: gramatika, fonetika, slovní zásoba a oblast sociokulturní.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    "Tempting suggestible young men"pater, pedagogy, pederasty
    (Univerzita Pardubice, 2005) Kaylor, Michael M.
    Článek hodnotí biografické a textové materiály z oblasti viktoriánské pederastické pedagogiky Waltera Patera, profesora Oxfordské university, spisovatele a kritika estetiky. Důraz je kladen zejména na metodu, kterou používá v románu "Marius the Epicurean" pro výklad splynutí pederastie a pedagogiky a vliv takového splynutí na svého studenta a pozdějšího přítele Geralda Manley Hopkinse, jednoho z předních viktoriánských básníků, jehož "Epithalamion" poskytuje nejobsažnější výklad Paterovy propracované a dekadentní pedagogiky.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Koncept pedagogické inovace v českém a anglickém diskurzu
    (Univerzita Pardubice, 2005) Brebera, Pavel
    The article is focused on identifying some specifics of the use of terms innovation/improvement in the field od education in Czech and English discourse. These issues have been analysed with help of topic relevant literature and by means of carrying out a content analysis of the official catalogue of study visits within the programme Socrates Arion 2003/2004.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Perspektivy hodnocení kvality ve vysokoškolském vzdělávání
    (Univerzita Pardubice, 2005) Mrňová, Olga
    Tertiary education institutions and other stakeholders , e.g. government educational bodies, academic community, students, accrediting organizations, experts as well as future employers and general public in countries with a long tradition of educational quality assurance processes, are increasingly focusing on accountability for excellent quality. This might be considered a global phenomenon. Various stakeholders in various countries however have their own perspective about institutional effectiveness and accountability. The best respond to their call for the demonstration of institutional effectiveness and accountability is a systematic institutional assessment and evaluation process, indicating how the institution fulfils its mission and goals. But different institutions in different countries have different cultures, characteristic features and missions. Thus it is meaningful to strive for a common understanding of what occurs on a global basic, aiming at revealing relations through ecploiting the knowledge about specific activities in the specific context of a respective country or institution. In this study, we try to trace new aspects of quality assessment, such as the implementation of seemingly the most rigorous interpretation of quality assurance and quality improvement in the U.S.A. where academic institutions are starting to provide evidence of student learning outcomes, facing the pressure of legislators and policymakers to introduce external assessments like standardized tests allowing for interinstitutional or national comparisons. In the critical analysis of British model of external and internal quality evaluation, the relations between educational review and educational standards and the pros and cons of the process of quality assurance formed by the national educational policy, are implied. The question whether quality monitoring leads to improvement or whether it produces somewhat formal "game-playing" with the aim to design the respond to fulfil the requirements of quality assurance and monitoring processes, is also considered. Nevertheless accountability for excellent quality is understood by higher education institutions as one of the fundamental attributes coinciding their autonomy. In a mature and reflective institution focusing on the provision of relevant educational experiences to students, the internal and external review and evaluation lead to the conscious recognition of strenghts and weaknesses and the identification of areas for improvement and development.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Pedagogické aspekty v terapeutické metodě Ludmily Mojžíšové
    (Univerzita Pardubice, 2005) Novotná, Jarmila
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Johann Friedrich Reichardtder Künstler als Prometheus
    (Univerzita Pardubice, 2005) Jaklová, Helena
    Jednou z osobností, které se významnou mírou podílely na organizaci hudebního života na pruském dvoře v poslední třetině osmnáctého století byl dvorní kapelník Friedricha Velikého Johann Friedrich Reichardt (1752-1814). Článek je věnován jeho osobnosti a dílu a především jeho působení jako organizátora, bedlivého pozorovatele a komentátora soudobého kulturního dění. V neposlední řadě přispěl svým organizačním talentem také k výměně myšlenek, mezi příslušníky rodící se romantické generace na přelomu 18. a 19. století. Jeho venkovské sídlo v Giebichensteinu u Halle se na několik let stalo místem, kam přijížděly takové veličiny německého kulturního života jako Goethe, Fichte, F. Schlegel, Jean Paul, Voß, Tieck, Novalis, Brentano, Armin nebo Eichendorff. Kromě aktuálního kulturního dění se Reichardt věnoval také psaní. Je autorem románového fragmentu "Leben des berühmten Tonkünstlers Heinrich Wilhelm Gulden nachler genannt Guglielmo Enrico Fiorino", kde se z různých hledisek zabývá postavením a rolí umělce ve společnosti. V románu se objevují osvícenské myšlenky v kombinaci s myšlenkami a postoji Sturm und Drang. Postava Heinricha je z velké části autobiografická a je konfrontována s idealistickým obrazem umělce Franze Hermenfrieda, tedy s obrazem umělce, jakým chtěl Reichardt sám vždy být. Tato konfrontace se v románu stává nástrojem kritiky šlechtického stavu a podřadného postavení umělce ve společnosti.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Das Volksbuch über Melusine
    (Univerzita Pardubice, 2005) Černá, Jindra
    Původ mnoha knížek lidového čtení spadá do pozdního středověku. Veršovaná literatura ustupuje do pozadí, projevuje se zájem o dramatické zpracování látky. Inspirativním zdrojem se stávají staré náměty, které jsou opětovně zpracovávány a překládány z cizích jazyků. Autorům těchto překladů záleží především na obsahové stránce díla. Tento způsob překladu je patrný také v knížce lidového čtení o Meluzíně. Předlohou pro českou verzi je německý překlad (od Thüringa von Ringoltingen) francouzského textu. Autor českého přepisu je neznámý. Ve svém překladu se významně neodchýlil od německé předlohy. Na různých místech text krátí nebo naopak rozšiřuje. Často se uchyluje k přeformulování celých větných celků. Tyto změny přispívají k logické ucelenosti textu. Česká Meluzína je v konečné verzi kratší než její německá předloha.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Die Konstruktion einer neuen Grenzliteratur
    (Univerzita Pardubice, 2005) Baumann, Winfried
    Německo-české literární vztahy se nyní nacházejí v nové fázi. Na jedné straně ještě stále vzniká v České republice německy psaná literatura. Obsahem románů mladých Čechů se však již také stala Spolková republika. V Německu vycházejí díla, jejichž obsahem je Česko a Češi. S literární produkcí začínají nakonec i ti Němci, kteří do sousedního českého státu přišli po roce 1989. Autor v tomto příspěvku uvádí důvody své vlastní literární tvorby, charakterizuje speciální tématiku prózy, jíž vytvořil a prezentuje jeden příklad, který obsahově souvisí s jeho původem. Pochází totiž z východního Bavorska, ze staré bavorsko-české kontaktní zóny mezi městy Furth im Wald a Domažlice, tedy z oblasti, jež je pro pěstování literární kultury přímo předurčená. Pro tento region je příznačný především fenomén hranic.