Digitální knihovnaUPCE
 

Bakalářské práce / Bachelor's works KVV FF (Bc.)

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/5763

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 78
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Vývoj speciálních škol od poloviny 20. století do současnosti
    (Univerzita Pardubice, 2024) Kuklíková, Eliška; Rýdl, Karel; Šándorová, Zdenka
    Bakalářská práce se zaměřuje na vývoj speciálních škol od poloviny 20. století do současnosti. Po úvodu následuje teoretická část, která je rozdělena na několik kapitol. První kapitola se zabývá speciální pedagogikou, kde jsou diskutovány termíny, historický vývoj a současný stav této disciplíny. Další kapitola se věnuje rozdělení poruch a vad, zahrnující specifické vývojové poruchy učení, somatopedii, smyslové poruchy a poruchy řeči, a psychopedii. Speciální školství je tématem další kapitoly, která mapuje jeho historický vývoj a současný stav. Následuje kapitola o legislativě, kde jsou popsány klíčové zákony a události v oblasti speciálního školství od roku 1948 do současnosti. Speciální pedagog a rámcový vzdělávací program jsou dalšími tématy, kterým je věnována pozornost v teoretické části. Praktická část práce zahrnuje experimentální výzkum, jehož metodologie je popsána v samostatné kapitole. Výzkum se zaměřuje na kvalitativní rozhovory se zaměstnanci zkoumaných zařízení, s cílem zjistit jejich postoj a praktické zkušenosti s výukou žáků se speciálními potřebami.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Vývoj základního školství v obci Orlické Záhoří v proměnách staletí
    (Univerzita Pardubice, 2024) Brychová, Anna; Rýdl, Karel; Ďatko, Ilona
    Bakalářská práce pojednává o vývoji základního školství v obci Orlické Záhoří od 18. století po současnost. Skládá se ze dvou částí. Teoretická část se zabývá historií obce Orlické Záhoří a málotřídních škol v jednotlivých osadách, které jsou součástí obce, a popisuje aktuální stav málotřídní školy současné. Budou použity běžné historiografické metody s vnitřní a vnější kritikou pramenů. Cílem teoretické oblasti je popsat základní školství v obci Orlické Záhoří již od prvních zmínek od založení v roce 1887 až do současnosti. V praktické části se uplatňuje kvalitativní výzkum, metodou sběru dat byl zvolen polostrukturovaný rozhovor s pamětníky a bývalým ředitelem málotřídní školy. Výsledkem výzkumného šetření bude zmapovaní vývoje základního školství v obci Orlické Záhoří.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Formování autority učitele na základní škole
    (Univerzita Pardubice, 2023) Hejhalová, Kamila; Rýdl, Karel; Ehlová, Marcela
    Práce se zabývá autoritou učitele na základní škole. Popisuje faktory, které autoritu učitele posilují nebo oslabují. Zabývá se dalšími hledisky, ze kterých je potřeba na autoritu učitele pohlížet, a na co dbát, aby autorita učitele ve škole fungovala. Práce se neorientuje pouze na formální autoritu učitele, ale poukazuje hlavně na formování respektu a vztahu mezi žákem a učitelem a formování autority neformální. Cílem práce je analyzovat dosavadní poznatky formování autority učitele a porovnat je s výsledky výzkumu případové studie na konkrétní základní škole v současnosti.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Role asistenta pedagoga v inkluzivní škole
    (Univerzita Pardubice, 2023) Ulrychová, Lucie; Rýdl, Karel; Čermák, Zdeněk
    Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku inkluzivní školy a na asistenty pedagoga v ní působící. Práce se zabývá objasněním základních pojmů a principů souvisejících s touto tematikou. V praktické části bude využito kvalitativní metodologie, v níž byly použity metody pozorování a rozhovoru u tří asistentů pedagoga a tří pedagogů. Zkoumat se bude jejich vzájemná spolupráce. Cílem celé práce bude popsat roli asistenta pedagoga v inkluzivní škole.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Využití logoterapie v koronavirové době
    (Univerzita Pardubice, 2022) Zimová, Jana; Rýdl, Karel; Šándorová, Zdenka
    Cílem bakalářské práce je přiblížení problematiky logoterapie, jejích hlavní principů a důležitých osobností, s ní spojených. Aby práce mohla přinést nové poznatky, bude zasazena do kontextu s pandemií covidu-19. Cílem je tedy vybrané principy a techniky logoterapie vyzkoušet na vzorku lidí, kteří se vdůsledku pandemie potýkají snáročnými a často bezvýchodnými situacemi, jako jsou nezaměstnaní, nemocní, senioři, studenti nebo samoživitelé. Záměrem je také zjistit, zdali a jak by v takové situaci mohla logoterapie pomoct, a také navrhnout, jak jim ji zprostředkovat lidem, kterým by mohla pomoct. Jedná se o kvalitativní výzkum s využitím jedné, nebo více metod výzkumu. Nejvíce se přikláním k využití semi-strukturovaného dotazování a experimentu. Jednotliví respondenti ve věku od 20 do 80 let budou vybráni tak, aby reprezentovali konkrétní skupinu (např. nezaměstnaní, senioři...). Respondenti budou vybráni z mého okolí, ale také bych velmi ráda zahájila spolupráci se Společností pro logoterapii a existenciální analýzu, z. s.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Postoje středoškolských studentů k manželství a rodině
    (Univerzita Pardubice, 2022) Vaněčková, Adriana; Rýdl, Karel; Myslivec, Jaroslav
    Bakalářská práce pojednává o tom, jak studenti středních škol nahlíží na tematiku manželství a rodiny. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a výzkumnou. Teoretická část se zabývá obdobím adolescence, rodinou, rodičovstvím, manželstvím, nesezdaným soužitím a dosavadními výzkumy v této oblasti. Výzkumná část se zaměřuje na postoje studentů Střední průmyslové školy a Gymnázia F. M. Pelcla v Rychnově nad Kněžnou k manželství a rodině.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Výchovné styly v současných rodinách s dětmi plnícími povinnou školní docházku
    (Univerzita Pardubice, 2022) Babčanová, Anna; Rýdl, Karel; Škoviera, Albín
    Bakalářská práce se zabývá styly výchovy rodičovství v rodinách s dětmi navštěvující základní školu. Teoretická část se věnuje rodině, kde je vysvětlena její charakteristika, funkce a typy. Nadále se teorie zabývá samotným rodičovstvím a vývojem osobnosti od narození až po adolescenci. Jádrem teorie je zaměřenost na výchovu, respektive její činitele, styly a také součástí je motivace ve formě odměň a trestu jako výchovného prostředku výchovy. Praktická část zjišťuje, jaký pohled na výchovu mají současní rodiče, respektive, jaký oni mají vztah se svým dítětem/dětmi a jak si myslí, že své dítě/děti vedou. Bakalářská práce je zpracována kvantitativně, metodou dotazování prostřednictvím vlastně vytvořeného dotazníku. Respondenti tvoří současní rodiče, alespoň jednoho dítěte navštěvující základní školu. Cílem práce je zjistit, jaký v dnešní době převažuje výchovný styl (autoritářský, demokratický, liberální).
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Projekt Ježíškova vnoučata a jeho ovlivňování života seniorů v domovech pro seniory
    (Univerzita Pardubice, 2021) Lejsalová, Tereza; Rýdl, Karel; Křišťálová, Jana
    Ve své práci se budu zabývat projektem 'Ježíškova vnoučata', který pomáhá seniorům plnit jejich Vánoční přání již od roku 2016. Budu zkoumat, zda lidé od té doby projekt znají, zda se ho v minulosti už účastnili, nebo jestli o něm slyší naopak poprvé. Vytvořím dotazník, jehož cílovou skupinou budou jak ti, kteří seniory již obdarovali a kteří se tak stali Ježíškovými vnoučaty, tak ti, kteří s projektem nebyli dosud seznámeni. Cílem je prozkoumat a popsat jejich pohled na věc, zjistit jejich zkušenost a popřípadě je seznámit s tímto krásným projektem a získat tím další Ježíškovo vnouče.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Aktuální problematika málotřídních škol z pohledu jejich učitelů
    (Univerzita Pardubice, 2021) Vosyková, Simona; Rýdl, Karel; Šándorová, Zdenka
    Výzkumné šetření je zaměřeno na málotřídní školy a jejich aktuální situaci. Cílem výzkumu je zmapovat situaci málotřídních škol z pohledu jejich učitelů, zjistit, jak učitelé málotřídní školy vnímají, jaké metody používají, jakou mají motivaci k využívání těchto metod a v neposlední řadě, jak se v roli učitele na málotřídní škole cítí. Výzkumný soubor tvoří učitelé málotřídních škol. Použitou výzkumnou metodou byl sběr dat pomocí rozhovorů, jde tedy o kvalitativní výzkum.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Problém pojetí sociálně patologických jevů v časopise Pedagogika
    (Univerzita Pardubice, 2021) Šrámová, Nikol; Rýdl, Karel; Ďatko, Ilona
    Bakalářská práce se zabývá obsahovou analýzou pedagogického časopisu Pedagogika z hlediska vlivu na teorii a praxi. Periodikum vychází od roku 1951. Práce se zaměřuje na období v letech 2000-2020. Stěžením práce je obsahová analýza. Teoretická a praktická část se vzájemně prolínají v jednotlivých kapitolách. V bakalářské práci je vymezen prostor pro vybraná monotématická čísla, výskyt pedagogických pracovišť a jejich nakladatelská aktivita. V neposlední řadě se práce věnuje vybraným sociálně patologickým jevům mládeže z pohledu autorů časopisu, a také jaký podíl má psychologie v pedagogických disciplínách. V práci je zastoupený kvalitativní výzkumný design. Pro získání dat byla zvolena metoda obsahové analýzy. Cílem práce bylo časopis obecně analyzovat a zaměřit se na jednotlivé vybrané oblasti.