Digitální knihovnaUPCE
 

Bakalářské práce / Bachelor's works KVV FF (Bc.)

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/5763

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 685
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Vývoj speciálních škol od poloviny 20. století do současnosti
    (Univerzita Pardubice, 2024) Kuklíková, Eliška; Rýdl, Karel; Šándorová, Zdenka
    Bakalářská práce se zaměřuje na vývoj speciálních škol od poloviny 20. století do současnosti. Po úvodu následuje teoretická část, která je rozdělena na několik kapitol. První kapitola se zabývá speciální pedagogikou, kde jsou diskutovány termíny, historický vývoj a současný stav této disciplíny. Další kapitola se věnuje rozdělení poruch a vad, zahrnující specifické vývojové poruchy učení, somatopedii, smyslové poruchy a poruchy řeči, a psychopedii. Speciální školství je tématem další kapitoly, která mapuje jeho historický vývoj a současný stav. Následuje kapitola o legislativě, kde jsou popsány klíčové zákony a události v oblasti speciálního školství od roku 1948 do současnosti. Speciální pedagog a rámcový vzdělávací program jsou dalšími tématy, kterým je věnována pozornost v teoretické části. Praktická část práce zahrnuje experimentální výzkum, jehož metodologie je popsána v samostatné kapitole. Výzkum se zaměřuje na kvalitativní rozhovory se zaměstnanci zkoumaných zařízení, s cílem zjistit jejich postoj a praktické zkušenosti s výukou žáků se speciálními potřebami.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Využití artefiletiky na základní škole zřízené podle § 16 odstavec 9 školského zákona
    (Univerzita Pardubice, 2024) Venclová, Klára; Šándorová, Zdenka; Škoviera, Albín
    Tato bakalářská práce se věnuje tématu Využití artefiletiky na základní škole zřízené podle § 16 odstavec 9 školského zákona. Práce se zaměřuje na představení artefiletiky a také na aplikování prvků této metody na hodině výtvarné výchovy ve čtvrté třídě na zmíněné škole. Práce bude v teoretické části rozebírat základní terminologii, která bude provázet bakalářkou práci jako je například artefiletika, arteterapie, žák s lehkým mentální postižením, poruchy chování a agrese. V praktické části bakalářská práce se v rámci kvalitativní metodologie budeme zajímat, zda artefiletika může podporovat rozvoj žáka s lehkým mentální postižením. Cílem práce je důkladný popis průběhu a specifik artefiletiky na základní škole zřízené podle § 16 odstavec 9 školského zákona.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Fenomén domácího násilí
    (Univerzita Pardubice, 2024) Havránková, Tereza; Retka, Tomáš; Čermák, Zdeněk
    Bakalářská práce se zabývá problematikou domácího násilí. Teoretická část se věnuje charakteristickým znakům tohoto násilí, jeho druhům, příčinám, cyklu a následkům. Zároveň obsahuje informace o stavu domácího násilí v České republice. Praktická část sestává ze smíšeného výzkumu, jehož hlavní částí je kvantitativní výzkum, kdy metodou sběru dat je dotazník, jenž je doplněn jedním kvalitativním rozhovorem polostrukturovaného stylu. Cílem výzkumu je zjistit, jak na jednotlivá stereotypní tvrzení nahlíží studenti prvních a třetích ročníků Fakulty filozofické a Fakulty chemicko-technologické univerzity Pardubice a jak na ně nahlíží osoba, která se tímto tématem zabývá.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Vězni ve Věznici Pardubice z pohledu zaměstnanců
    (Univerzita Pardubice, 2024) Stejskalová, Denisa; Retka, Tomáš; Čermák, Zdeněk
    Závěrečná práce je zaměřena na Věznici Pardubice, konkrétněji na její vězně z pohledu odborných zaměstnanců. Teoretická část obsahuje několika kapitol, ve kterých je popsána legislativa České republiky. Podstatnou kapitolu tvoří výkon trestu odnětí svobody, který obsahuje několik podkapitol zabývající se historií vězeňství v Čechách, ukládání jednotlivých typů trestu, profilace věznic či skrytý život vězňů. Poslední kapitola je zaměřena na Věznici Pardubice a její resocializační programy, terapeutické aktivity, ale také vnitřní řád věznice. V praktické části jev vymezen cíl, průběh a výsledky výzkumu. Výzkumné šetření je prováděno kvalitativní formou a polostrukturované rozhovory jsou vedeny s odbornými zaměstnanci věznice.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Kůň jako terapeut
    (Univerzita Pardubice, 2024) Štruplová, Anna; Šándorová, Zdenka; Křišťálová, Jana
    Tématem bakalářské práce je využití koně jako terapeuta pro člověka v náročných životních situacích. Teoretická část práce je zaměřena na komplexní informace problematiky. Zaměřuje se na historii vztahu koně a člověka, na téma kůň a jeho využití v terapiích, význam hipologie, hiporehabilitace, hipoterapie a vše shrnujeme v podkapitole Kůň jako terapeut. Důležitou kapitolou je charakteristika cílových skupin, na které se zaměřujeme následně ve výzkumu, což jsou dospělé osoby, které využívají koně jako terapeuta v náročných životních situacích. Popisujeme také organizace, které se na problematiku zaměřují. Praktická část je zpracovávána kvalitativní metodologií, a to za pomoci metod pozorování a rozhovorů s dospělými osobami, které využívají svého či jiného koně jako podporu, pomoc či terapii v náročných životních situacích. Cílem práce je v teorii i praxi popsat význam koně v pozici terapeuta.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Srovnání učebních stylů studentů prvních a třetích ročníků Fakulty filozofické a Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice
    (Univerzita Pardubice, 2024) Hasilová, Simona; Křišťálová, Jana; Hájková, Lucie
    Cílem této bakalářské práce je zmapovat, jaké rozdíly jsou mezi učebními styly studentů prvních a třetích ročníků vybraných fakult Univerzity Pardubice. Teoretická část zabývá učením, styly učení, vzděláváním a druhy vzdělávání. Dále se práce věnuje učebním strategiím. Cílem praktické části je zjistit, v čem se liší učební styly studentů prvních a třetích ročníků, zdali se učí v průběhu celého semestru, z jakých materiálů čerpají informace ke zkouškám, jestli se studenti setkávají za účelem přípravy na zkoušku, kde se ve většině případech učí a zda dbají na zdravý cirkadiánní rytmus. Údaje jsou zjištěny pomocí kvantitativního výzkumu, který byl prováděn formou anonymních dotazníků. Výzkum se týká vysokoškolských studentů prvních a třetích ročníků bakalářských oborů z Fakulty filozofické a Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Zkušenosti pracovníků sociálních služeb s hostilitou seniorů v domovech pro seniory
    (Univerzita Pardubice, 2024) Brandsteinová, Nella; Hájková, Lucie; Čermák, Zdeněk
    Cílem bakalářské práce je pomocí kvalitativního výzkumného šetření zanalyzovat zkušenosti pracovníků sociálních služeb s hostilitou seniorů v domovech pro seniory. Teoretická část práce vychází z poznatků vývojové psychologie, jež hostilitu považuje za přirozenou součást procesu stárnutí, která může být jedním z následků probíhajících fyzických, psychických, ale i socio-ekonomických změn. Rozebráno je rovněž prostředí domova pro seniory a postavení pracovníků sociálních služeb, neboť právě oni jsou těmi, kdo jsou s hostilitou seniorů konfrontováni nejvíce. Praktická část práce poté již metodou otevřeného kódování nejprve analyzuje a poté interpretuje výzkumná data získaná formou polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky sociálních služeb domovů pro seniory a následně je udává do vztahu vzhledem k stanoveným výzkumným cílům.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Animační programy v cestovním ruchu nabízené vybranými cestovními kancelářemi
    (Univerzita Pardubice, 2024) Beranová, Nelly; Ehlová, Marcela; Hájková, Lucie
    Bakalářská práce pojednává o animačních programech. Vymezuje pojmy volný čas, cestovní ruch, destinace cestovního ruchu a animace. Teoretická část práce tedy poskytuje základní vhled do zmíněné oblasti a zároveň mapuje nabídku vybraných cestovních kanceláří (Fischer a Exim tours) z hlediska těchto služeb. Práce popisuje, jaký by měl animátor v cestovním ruchu být a poskytuje informace o přístupech k realizaci animačních aktivit pro různé věkové skupiny. Praktická část práce se zaměřuje na zkušenost animátorů cestovních kanceláří Fischer a Exim tours v dotazníkovém šetření.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Jaká rizika představují sociální sítě pro dospívající?
    (Univerzita Pardubice, 2024) Jirgesová, Katka; Křišťálová, Jana; Ehlová, Marcela
    Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaká rizika představují sociální sítě pro dospívající, jaké negativní vlivy na ně mají a zda dospívající vůbec všechna rizika znají. Teoretická část bakalářské práce byla zaměřena na vymezení pojmů s tématem spojených, konkrétně na sociální sítě, jejich význam, věkové omezení, smysl a účel apod a definování pubescence neboli dospívání. Dále se věnovala konkrétním rizikům sociálních sítí jako je závislost na sociálních sítích, "realita" na sociálních sítích, kyberšikana nebo internetoví predátoři a sexting. Závěr teoretické části se zabýval možnou prevencí před riziky. Praktická část bakalářské práce byla provedena pomocí kvantitativního výzkumu, zvolenou metodou byl dotazník vlastní konstrukce, který vyplňovali dospívající ve věku od 11 do 15 let. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jaká rizika představují sociální sítě pro dospívající, se kterými riziky se nejčastěji setkávají apod.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Lateralita jako pedagogický problém
    (Univerzita Pardubice, 2024) Klemera, Martin; Šándorová, Zdenka; Myslivec, Jaroslav
    Bakalářská práce se zabývá tématem laterality jako pedagogickým problémem. Teoretická část je zaměřena na terminologii, lateralitu z pohledu historického, neurologického a pedagogického včetně diagnostiky. Z hlediska vývojové psychologie je popsána cílová skupina - vysokoškolští studenti, na kterou se zaměřuje praktická -výzkumná část práce. Praktická část je zpracována kvantitativní metodologií, metodou dotazníku. Cílem práce je zjistit vliv laterality na vzdělávání studentů Fakulty filozofické Univerzity Pardubice.