Abstrakt:
Habilitační práce prezentuje výběr výzkumných aktivit, kterými jsem se při svém dosavadním
působení na Univerzitě Pardubice, Fakultě elektrotechniky a informatiky zabýval.
Práce je zaměřena na problematiku signálového zpracování v multi-pozičních radarových
systémech, a to zejména na problematiku asociace výsledků měření jednotlivých bistatických
radarů v multi-bistatických radarových systémech pro řízení letového provozu.
Zvolené téma plynule navazuje na předchozí výzkumné aktivity, které se zabývaly výpočtem
vzájemných funkcí neurčitosti v jednotlivých bistatických radarech, které poskytují vstupní
data pro následnou asociaci dat.
V habilitační práci se v úvodu věnuji popisu problematiky multi-pozičních radarových systémů
se zaměřením na podtřídu systémů multi-bistatických radarových systémů a principu jejich
signálového zpracování, a to jak pro individuální bistatický radar, tak i pro multi-bistatický
radarový systém. V této části habilitační práce jsou analyzovány problémy komplikující
vyhodnocení cílů, které snižují dosažitelnou informační hodnotu a nástin jejich možných řešení,
a to jak z pohledu bistatického radaru, tak i z pohledu jeho zapojení do multi-bistatického
radarového systému.
Stěžejní část práce se věnuje problematice asociace naměřených dat na jednotlivých
bistatických radarech, které je nutno správně interpretovat (fúzovat), tak aby nedocházelo
k chybám asociace, které povedou k nesprávnému určení polohy jednotlivých cílů. Součástí
práce je vývoj nové asociační metody (PHD-MAT), která slouží k asociaci a následnému vedení
cílů. Tato metoda je založena na modifikovaném výpočtu hypotetické hustoty
pravděpodobnosti. Navrhovaná nová asociační metoda s využitím rozšířeného Kálmánova
filtru (EKF) umožňuje efektivní rychlost výpočtu a dosahuje vyšší jednoznačnosti reprezentace
výsledků než běžně používaná metoda PHDF.
Součástí aktivit je i analýza a porovnání výsledků dvou asociačních metod PHDF (běžně
používaná) a PHD-MAT (nově navržená) pro různé scénáře a pro odlišné vstupní parametry.