Asociace dat v multipozičních radarových systémech pro řízení letového provozu

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Pidanič, Jan
dc.date.accessioned 2024-01-04T09:33:50Z
dc.date.available 2024-01-04T09:33:50Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier Univerzitní knihovna (studovna) cze
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/82428
dc.description.abstract Habilitační práce prezentuje výběr výzkumných aktivit, kterými jsem se při svém dosavadním působení na Univerzitě Pardubice, Fakultě elektrotechniky a informatiky zabýval. Práce je zaměřena na problematiku signálového zpracování v multi-pozičních radarových systémech, a to zejména na problematiku asociace výsledků měření jednotlivých bistatických radarů v multi-bistatických radarových systémech pro řízení letového provozu. Zvolené téma plynule navazuje na předchozí výzkumné aktivity, které se zabývaly výpočtem vzájemných funkcí neurčitosti v jednotlivých bistatických radarech, které poskytují vstupní data pro následnou asociaci dat. V habilitační práci se v úvodu věnuji popisu problematiky multi-pozičních radarových systémů se zaměřením na podtřídu systémů multi-bistatických radarových systémů a principu jejich signálového zpracování, a to jak pro individuální bistatický radar, tak i pro multi-bistatický radarový systém. V této části habilitační práce jsou analyzovány problémy komplikující vyhodnocení cílů, které snižují dosažitelnou informační hodnotu a nástin jejich možných řešení, a to jak z pohledu bistatického radaru, tak i z pohledu jeho zapojení do multi-bistatického radarového systému. Stěžejní část práce se věnuje problematice asociace naměřených dat na jednotlivých bistatických radarech, které je nutno správně interpretovat (fúzovat), tak aby nedocházelo k chybám asociace, které povedou k nesprávnému určení polohy jednotlivých cílů. Součástí práce je vývoj nové asociační metody (PHD-MAT), která slouží k asociaci a následnému vedení cílů. Tato metoda je založena na modifikovaném výpočtu hypotetické hustoty pravděpodobnosti. Navrhovaná nová asociační metoda s využitím rozšířeného Kálmánova filtru (EKF) umožňuje efektivní rychlost výpočtu a dosahuje vyšší jednoznačnosti reprezentace výsledků než běžně používaná metoda PHDF. Součástí aktivit je i analýza a porovnání výsledků dvou asociačních metod PHDF (běžně používaná) a PHD-MAT (nově navržená) pro různé scénáře a pro odlišné vstupní parametry. cze
dc.format 113 s.
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.rights bez omezení cze
dc.subject ŘLP cze
dc.subject radary cze
dc.subject multipoziční radarové systémy cze
dc.subject bistatické radary cze
dc.subject detekce a sledování objektů cze
dc.subject bezpečnost v letecké dopravě cze
dc.subject asociace cílů cze
dc.subject simulace cze
dc.subject modelování cze
dc.subject Kálmánova filtrace cze
dc.subject PHD cze
dc.subject radars eng
dc.subject multi-positional radar system eng
dc.subject bistatic radar eng
dc.subject detection and tracking of the targets eng
dc.subject air traffic control eng
dc.subject aviation safety eng
dc.subject data association eng
dc.subject simulation eng
dc.subject Kalman filter eng
dc.title Asociace dat v multipozičních radarových systémech pro řízení letového provozu cze
dc.type habilitační práce cze
dc.contributor.referee Novák, Andrej
dc.contributor.referee Prokeš, Aleš
dc.contributor.referee Masopust, Jiří
dc.description.abstract-translated The habilitation thesis presents a selection of research activities I have been involved in during my time at the University of Pardubice, Faculty of Electrical Engineering and Informatics. The thesis focuses on the problem of signal processing in multi-bistatic radar systems for air traffic control, particularly on the association of measurements from individual bistatic radars. The chosen topic is seamlessly related to previous research activities that dealt with the computation of mutual uncertainty functions from individual bistatic radar measurements. Measurements represent input data for subsequent data association. In the habilitation thesis, I describe the problem of multi-position radar systems, focusing on the subclass of multi-bistatic radar systems and their signal processing principles. This is both for an individual bistatic radar and for a multi-bistatic radar system. This part of the habilitation thesis analyses the problems complicating the evaluation of targets that reduce the achievable information value and outlines their possible solutions. This is done from the perspective of bistatic radar and its integration into a multi-bistatic radar system. The main part of the thesis is devoted to the problem of association of measured data on individual bistatic radars, which must be correctly interpreted (fused) to avoid association errors that will lead to incorrect determination of the position of individual targets. This work includes the development of a new association method (PHD-MAT) for target association and subsequent target tracking. This method is based on a modified hypothetical probability density calculation. The proposed new association method, using the Extended Kalman Filter (EKF), allows for an efficient computational speed and achieves a higher uniqueness in the representation of the results compared to the commonly used PHDF method. The activities include analysing and comparing the results of two association methods, PHDF (commonly used) and PHD-MAT (newly proposed), for different scenarios and input parameters. eng
dc.description.abstract-translated The habilitation thesis presents a selection of research activities I have been involved in during my time at the University of Pardubice, Faculty of Electrical Engineering and Informatics. The thesis focuses on the problem of signal processing in multi-bistatic radar systems for air traffic control, particularly on the association of measurements from individual bistatic radars. The chosen topic is seamlessly related to previous research activities that dealt with the computation of mutual uncertainty functions from individual bistatic radar measurements. Measurements represent input data for subsequent data association. In the habilitation thesis, I describe the problem of multi-position radar systems, focusing on the subclass of multi-bistatic radar systems and their signal processing principles. This is both for an individual bistatic radar and for a multi-bistatic radar system. This part of the habilitation thesis analyses the problems complicating the evaluation of targets that reduce the achievable information value and outlines their possible solutions. This is done from the perspective of bistatic radar and its integration into a multi-bistatic radar system. The main part of the thesis is devoted to the problem of association of measured data on individual bistatic radars, which must be correctly interpreted (fused) to avoid association errors that will lead to incorrect determination of the position of individual targets. This work includes the development of a new association method (PHD-MAT) for target association and subsequent target tracking. This method is based on a modified hypothetical probability density calculation. The proposed new association method, using the Extended Kalman Filter (EKF), allows for an efficient computational speed and achieves a higher uniqueness in the representation of the results compared to the commonly used PHDF method. The activities include analysing and comparing the results of two association methods, PHDF (commonly used) and PHD-MAT (newly proposed), for different scenarios and input parameters eng
dc.description.department Dopravní fakulta Jana Pernera cze
dc.thesis.degree-name doc.
dc.identifier.signature D40694
dc.thesis.degree-program Dopravní prostředky a infrastruktura cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet