Diplomová práce se zabývá problematikou nově budovaných odboček v mezistaničních úsecích na dvoukolejných železničních tratích a jejich využitelností v provozu. Věnuje se výzkumu faktorů, které mají vliv na předjíždění vlaků s využitím odbočky a nesprávné koleje, jako např. délka mezistaničního úseku, rozdíl v rychlosti jednotlivých vlaků, vzájemné mezidobí nebo poloha odbočky uvnitř mezistaničního úseku. Klíčovým hlediskem je přínos odboček ke stabilitě jízdního řádu zejména v běžném provozu bez výluk a bez cíleného využívání odbočky (stanoveného jízdním řádem). Výzkum je proveden částečně analyticky a z větší části pak pomocí počítačové simulace provozu přes projektovanou odbočku Banín v mezistaničním úseku Březová nad Svitavou - Svitavy v programu OpenTrack. Získaná data slouží k ověření vlivu zkoumaných faktorů, a také k posouzení, zda v budoucnu plánovaná odbočka Banín bude pro tyto provozní situace prospěšná např. z pohledu stability jízdního řádu.