Digitální knihovnaUPCE
 

On the problems of lateral force effects of railway vehicles in S-curves

ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished version
Náhled

Datum publikování

2021

Vedoucí práce

Oponent

Název časopisu

Název svazku

Vydavatel

Abstrakt

This paper deals with the lateral force effects of conventional four-axle railway vehicles in conditions of S-shape curves, which are represented especially by switches negotiated in the diverging direction. With the use of a multi-body model of an electric locomotive, a sensitivity analysis of selected vehicle parameters on the maximum guiding force in the S-curve is performed. Subsequently, a definition of so-called equivalent guiding force is proposed. This simplified parameter can be used for the purposes of a quantification of the damaging effects of a vehicle in switches, e.g. in wear-dependent track access charge systems. Attention is also paid to the particularities of systems for active radial bogie or wheelset steering in conditions of tight S-curves and relevant requirements on these systems. The problem of a punctual on-board recognition of the S-curve is demonstrated using experimental data measured on an electric locomotive.

Rozsah stran

nestránkováno

ISSN

0042-3114

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

Zdrojový dokument

Vehicle System Dynamics, volume Neuveden, issue: 22.04.2021

Vydavatelská verze

https://doi.org/10.1080/00423114.2021.1917631

Přístup k e-verzi

open access

Název akce

ISBN

Studijní obor

Studijní program

Signatura tištěné verze

Umístění tištěné verze

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

S-curve, equivalent guiding force, four-axle vehicle, multi-body simulation, active radial wheelset steering, active yaw dampers, S-oblouk, ekvivalentní vodicí síla, čtyřnápravové vozidlo, multi-body simulace, aktivní radiální stavění dvojkolí, aktivní tlumiče vrtivých pohybů

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced

Creative Commons license

Except where otherwised noted, this item's license is described as open access