Publikační činnost akademických pracovníků UPCE / UPCE Research Outputs
Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/34541
Procházet
6140 výsledky
Search Results
item.dctype.dataset Otevřený přístup Research Data Supporting "The Environmental footprint of transport consumption - an educational challenge for Generation Z"(2024) Jan Chocholáč; Skalská, Monika; Dalibor Gottwald; Pavlisová, Hana; Julák, VojtěchThe primary representative survey method based on an online questionnaire survey of representatives of Generation Z (secondary school students in the Czech Republic).Článekpeer-reviewedpublished Otevřený přístup The Environmental footprint of transport consumption - an educational challenge for Generation Z(Univerzita Pardubice, 2024) Jan Chocholáč; Skalská, Monika; Dalibor Gottwald; Pavlisová, Hana; Julák, VojtěchThis paper brings together two very topical and important themes. The first is the issue of the environmental footprint of transport consumption and the second is the current educational challenges of Generation Z representatives. The paper focuses on a combination of both topics, respectively addressing the education of Generation Z on the topic of the environmental footprint of transport consumption. The paper is prepared using a primary representative survey method based on an online questionnaire survey of representatives of Generation Z (secondary school students in the Czech Republic). The aim of the paper is to identify the educational challenges of the generation Z (studying at secondary schools in the Czech Republic) in the thematic area of the environmental footprint of transport consumption. The results clearly show the necessity of using audio-visual educational content and linking theory and practice, for example in the form of case studies. Generation Z wants quick, concise, up-to-date, interesting, and interactive information. Generation Z representatives clearly confirm the need to address human environmental impacts in education, adding that not enough time is devoted to them. They also confirm that there is a lack of study materials in this subject area and that they are not developed in a user-friendly way. Representatives of Generation Z are interested in further education on the environmental footprint of transport consumption. The findings of this paper can help both secondary school teachers, as well as school and curriculum developers and educational policy and strategy makers.item.dctype.dataset Otevřený přístup Research Data Supporting "Corporal Punishment in Schools in the Czech Republic"(Univerzita Pardubice, 2024) Zitková, Helena; Myslivec, JaroslavThis study examines the occurrence and perception of corporal punishment in Czech schools, highlighting generational shifts and its persistence despite legal prohibition. It employs a quantitative analysis of data gathered through a structured questionnaire which was distributed to respondents across different age groups.item.dctype.dataset Otevřený přístup Research Data Supporting "Kritická místa v předmětu anglický jazyk"(2024) Černá, Monika; Betáková, LucieCílem této studie je identifikovat kritická místa v předmětu anglický jazyk, což je určitá složka vzdělávacího obsahu zachycená ve vzdělávacím programu, kterou čeští učitelé angličtiny na základní škole považují za obtížnou, problematickou či náročnou. Příčinou může být například obtížnost samotného učiva, nebo žáci konkrétní učivo špatně chápou a obtížně si osvojují, učitelé mají problém s jejich didaktickým zpracováním či je problematická provázanost s cílem výuky. Prostřednictvím dotazníkového šetření s otevřenými otázkami jsou zjišťována učiteli vnímaná kritická místa v předmětu anglický jazyk, dále důvody, proč je učitelé takto vnímají a jak v praxi uvedená kritická místa překonávají.Článekpreprint (submitted) Otevřený přístup Biguanide Mono- and Bimetallic Zinc Complexes for the Highly-Efficient 1 Ring-Opening (Co)polymerization of Lactides(Nature Research, 2024) Théron, Benjamin; Vlk, Lukáš; Chlupatý, Tomáš; Penouilh, Marie-José; Procházková, Eliška; Malacea-Kabbara, Raluca; Le Gendre, Pierre; Růžička, AlešOne of the most urgent social demands on polymer chemistry is the design of an inexpensive, efficient, robust and non-toxic catalyst for the preparation of biodegradable polymers with good control of its properties. The dissymmetric ditopic doubly-deprotonable biguanide proligand (substituted 4,6-dimethoxypyrimidin-2-yl-guanidine – 1) with dynamic behavior forms monometallic as well as bimetallic complexes when reacted with one or two equivalents of Et2Zn or Zn[N(SiMe3)2]2. Zinc atoms primarily occupy a position within the six-membered ring. In complex 5, their positions can be interchanged, which could explain the ability of this “dissymmetric” bimetallic complex to promote the ring-opening polymerization (ROP) of lactide (LA) at both Zn sites to form polylactide (PLA) chains with a unimodal molecular-weight distribution. In 3 and 5, the adjacent ethylzinc- and zinc-amide moieties are coordinated in a bidentate fashion by the guanidinate-like part of the ligand. The ethylzinc complexes 2 and 3 are inactive in the ROP of rac-lactide, whereas the performance of the zinc amides 4 and 5 activated by iPrOH is among the highest observed. One-pot preparation of various di- or oligoblock copolymers is possible by the consecutive living copolymerization of β-butyrolactone and L-, D- or rac-lactides, leading to the precise control of its microstructure.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Pohnání Hynka Bernarta Záviše z Osenice a na Bítovanech před soud nejvyššího purkrabství pražského léta páně 1597. Stručná poznámka k majetkovému zázemí drobné venkovské šlechty na přelomu 16. a 17. století.(2023) Richter, DavidČlánek se zabývá osobou Hynka Bernarta Záviše z Osenice, mezi léty 1595 až 1607 (spolu)držitele části vsi Bítovany (včetně tvrze a poplužního dvora), po roce 1607 již jen pána mlýna a několika poddaných. Pozornost je zaměřena zejména na jeho majetkovou situaci a finanční nesnáze provázející jeho nemovitou držbu. Hynek Bernart zemřel na začátku roku 1613, avšak část vsi zůstala v držení rodu až do roku 1630. Pro nezbytný kontext má tak studie přesah ještě do pobělohorského období. Bítovany držené rodem Závišů z Osenice jsou jedním z reprezentativních příkladů majetku v rukou rodu drobné šlechty v předbělohorském období. V této době nebylo ještě stále výjimkou, že řada vsí byla rozdělena na díly držené nejen různými členy téhož rodu, ale také nositeli odlišných erbů. Byl to navíc přelomový čas vyznačující se mimo jiné řadou hospodářských a ekonomických změn, se kterými se tyto drobné rody snažily vyrovnat.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Ošetřovatelská péče poskytovaná všeobecnou sestrou pracující v agentuře domácí péče(2023) Ochtinská, Hana; Daňková, LadaDomácí péče je forma zdravotní péče, která se neustále vyvíjí. Výkon povolání všeobecné sestry v domácím prostředí, její podpora a pomoc je vždy zaměřená ve prospěch pacienta. Spolu se sociální a laickou péčí tvoří základ péče o pacienta. Poskytování péče je dáno individuálními potřebami pacienta, tedy podpořit jeho somatické, duševní zdraví, ale také podpořit pacienta v sebepéči. Hlavním cílem bylo zjistit, jaká jsou specifika práce všeobecné sestry při poskytovaní odborné péče v agenturách domácí péče. Pro průzkum byla zvolena kvantitativní metoda sběru dat pomocí nestandardizovaného dotazníku vlastní konstrukce u 40 všeobecných sester pracujících v agenturách domácí péče. Průzkumným šetřením se ukázaly převazy ran jako nejčastější aktivita prováděná všeobecnou sestrou agentury domácí péče a jako nejnáročnější aktivita naopak vyhodnocování stavu pacienta a rozhodování se. Všeobecné sestry musí mnohdy pracovat pod časovým tlakem a s myšlenkami související s řízením motorového vozidla. Jako nejvýraznějším specifikem poskytované péče všeobecnou sestrou Agentury domácí péče se jeví její samostatnost, kdy se u pacienta v jeho sociálním prostředí musí spolehnout pouze na své znalosti a zkušenosti třeba i z předchozího výkonu práce u lůžka pacienta v nemocničním zařízení.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup K vývoji akademizace učitelské přípravy v českých zemích(2023) Rýdl, Karel; Novotný, MiroslavČlánek nabízí vývoj utváření akademického (vysokoškolského) vzdělávání učitelstva během posledních 200 let v českých zemích. Text přináší argumenty proti snahám politiků omezit akademickou úroveň přípravy učitelů.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Vzory detí v pôvodných úplných rodinách a v detských domovoch(2023) Škoviera, Albín; Soukalová, Veronika; Rýdl, KarelPríspevok prezentuje výskumnú sondu zameranú na komparáciu vzorov detí, ktoré vyrastajú v detských domovoch a detí v úplných pôvodných rodinách. V teoretickej časti sa vymedzuje základný pojem a prezentujú niektoré názory odborníkov na dôležitosť vzorov pre deti, vrátane vzorov ženských a mužských. Výskum sa snaží identifikovať preferencie porovnávaných podskupín a zistiť, čo im na vzoroch imponuje/ neimponuje. Výskumným nástrojom bola Q- metodológia.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Foster Care in the Context of Trends and Changes in the Concept of Parenthood(2023) Škoviera, AlbínThe author perceives the contexts of contemporary changes through the lens of the problems of children growing up outside their biological family, e.g. in foster care and adoption, but also in various social and educational institutions. It asks whether the best interests of the child are not in fact more likely to be the interests of a specific section of parents with their own interests at heart, or those of adults who are part of ideological lobby groups. It highlights the fact that the upbringing and care of children growing up outside the biological family has a number of legal, ethical, psychological and educational aspects that are complicated to reconcile optimally for the benefit of the child at the present time.