Abstrakt:
Tato diplomová práce se zabývá odporem proti podélnému posunu kolejnice v pružném upevnění typu Vossloh. Odpor je reprezentován silou, kterou je nutné překonat, aby se kolejnice v upevnění podélně posunula. Práce je dělena do kapitol, v rámci kterých je blíže specifikována obecná problematika pružného upevnění (teoretická část) a problematika experimentálního zkoušení (praktická část). Experimentální stanovení uvedeného odporu je zároveň hlavním cílem práce. Dosažení cíle bylo realizováno v několika postupných krocích (návrh zkoušky, zkušební sestava, výrobní výkresy upevnění, nastavení zkoušky, realizace měření, hodnocení výsledků). Experimentální měření bylo realizováno na dvou typech upevnění, Vossloh W 14 a Vossloh W 30 HH. Testování byla podrobena upevnění vyjmutá z provozovaných tratí s různou měrou poškození a nová upevnění. Míra poškození je v práci identifikována.