Vliv světelného zdroje brzdových světel na reakční dobu řidiče

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Jilek, Petr
dc.contributor.author Vrábel, Luboš
dc.date.accessioned 2021-05-15T18:49:57Z
dc.date.available 2021-05-15T18:49:57Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.issn 1801-674X
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/77382
dc.description.abstract Příspěvek se zabývá zjištěním vlivu typu světelného zdroje brzdových světel automobilu na reakční dobu řidiče. V příspěvku je měřena reakční doba řidiče v podobě sešlápnutí brzdového pedálu v závislosti na rozsvícení brzdových světel u vodícího vozidla. Vyhodnocení měření spočívá ve vzájemném porovnání fázového posunu mezi signálem brzdových světel prvního vozidla a signálem brzdových světel u druhého vozidla. Experimentální měření bylo realizováno pro pět osob a to při použití klasické žárovky a následně LED diody u brzdových světel prvního vozidla. Z naměřených průběhů se potvrdilo, že reakční doba řidiče je závislá na mnoha faktorech, kdy významnou roli hraje i zdroj a intenzita světla brzdových světel. Současně má vliv na reakční dobu i činnost či nečinnost zadních obrysových světel. S jejich aktivací se reakční doba řidiče následného vozidla prodlužuje. cze
dc.format p. 1-8 eng
dc.language.iso cze
dc.relation.ispartof Perner´s Contacts, volume 15, issue: 2 eng
dc.rights open access (CC BY 4.0) eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.cs
dc.subject reakční doba cze
dc.subject automobil cze
dc.subject brzdové světlo cze
dc.subject bezpečnost cze
dc.subject reaction time eng
dc.subject car eng
dc.subject brake light eng
dc.subject safety eng
dc.title Vliv světelného zdroje brzdových světel na reakční dobu řidiče cze
dc.title.alternative Influence of the brake light source on the driver's reaction time eng
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated The paper deals with finding out the influence of the type of light source of car brake lights on the reaction time of the driver. The paper measures the reaction time of the driver in the form of depressing the brake pedal depending on the lighting of the brake lights on the driving vehicle. The evaluation of the measurement consists in a mutual comparison of the phase shift between the brake light signal of the first vehicle and the brake light signal of the second vehicle. The experimental measurement was performed for five people using a classic light bulb and then an LED diode at the brake lights of the first vehicle. From the measured waveforms, it was confirmed that the driver's reaction time depends on many factors, where the source and intensity of the brake lights also play an important role. At the same time, it affects the reaction time and the operation or inactivity of the rear position lamps. With their activation, the reaction time of the driver of the succeeding vehicle is extended. eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.46585/pc.2020.2.1635
dc.relation.publisherversion https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/1635/1416
dc.identifier.obd 39885119


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access (CC BY 4.0) Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access (CC BY 4.0)

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet