New Shading Technique Revealed through Reconstructing the Sgraffito Technology used North of the Alps during the Renaissance

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Wichterlová, Zuzana cze
dc.contributor.author Válek, Jan cze
dc.contributor.author Skružná, Olga cze
dc.date.accessioned 2020-03-19T13:19:12Z
dc.date.available 2020-03-19T13:19:12Z
dc.date.issued 2017 eng
dc.identifier.isbn 978-3-7319-0802-9 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/75146
dc.description.abstract Research focusing on the 16th century original Renaissance sgraffito techniques has been in progress since 2012. It aims to specify the techniques utilized by sgraffito makers and to provide an evidence for the process by scientific methods. Primarily, the research concentrates on the area of South Bohemia. Non-invasive visual observation and documentation under the raking light illumination formed the basis of the investigation, complemented with laboratory material analysis. Based on the investigation, some characteristic features of Renaissance sgraffito were identified in the surveyed area and it led to a description of two specific methods of shading – coloured with a brush and smoothened by a trowel, so-called ‘trowel shading’. Both techniques work with middle grey tones and this visually interconnects sgraffito with monochromatic chiaroscuro painting. Detailed analysis carried out on two selected shaded sgraffiti from towns of Telč and Slavonice characterised the used raw materials, mixing ratios, and character and thickness of individual layers. Based on the analysis, local sources of materials were identified and subsequently, material copies were prepared with the aid of knowledge concerning historic lime production and processing technologies. The replicated mortar mixtures were evaluated on trial panels (workability, application methods, various surface finishes, setting and hardening, duration of time breaks between individual layers and/or scratching). The practical trials proved the connection between properties of the used materials (that predefined the use of the artistic technique including the ‘trowel shading’) and the final appearance of sgraffito decorations. Materials and technological copies facilitated a reconstruction of the Renaissance sgraffito technique originally used in the surveyed region and the newly gained knowledge and skills were subsequently used to restore a sgraffito façade in Slavonice. eng
dc.format p. 124-137 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Michael Imhof Verlag eng
dc.relation.ispartof Sgraffito in Change : Materials, Techniques, Topics, and Preservation eng
dc.rights pouze v rámci univerzity cze
dc.subject Sgraffito eng
dc.subject Renaissance eng
dc.subject Technique eng
dc.subject trowel shading, Slavonice, Telč eng
dc.subject Sgrafito cze
dc.subject Renesance cze
dc.subject Technika cze
dc.subject stínování, Slavonice, Telč cze
dc.title New Shading Technique Revealed through Reconstructing the Sgraffito Technology used North of the Alps during the Renaissance eng
dc.title.alternative Technika stínování sgrafit prokletováním byla nově prokázaná při rekonstrukci sgrafitové technologie užívané v renesanci na Sever od Alp cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Výzkum úzce zaměřený na původní renesanční techniky sgrafita 16. stol. probíhá již od roku 2012. Cílem je upřesnit, jak sgrafitáři při práci postupovali a doložit tato zjištění odbornými vědeckými metodami. Primárně se výzkum zaměřil na oblast jižních Čech. Základem jsou neinvazivní vizuální průzkum a dokumentace v bočním světle doplněné o laboratorní materiálovou analýzu vybraných vzorků. Na základě průzkumů byly pro zkoumanou oblast rozpoznány některé typické vlastnosti renesančních sgrafit, které vyústily v popis dvou specifických postupů jejich stínování – stínování malbou a tzv. „prokletem“ (AJ „trowel shading“). Obě zkoumané techniky pracují s šedým valérem a tím vizuálně propojují sgrafito s monochromní šerosvitnou malbou. Vybraná stínovaná sgrafita z Telče a Slavonic byla podrobena detailní materiálové analýze, jež určila vlastnosti použitých surovin, poměry mísení, charakter a tloušťky jednotlivých vrstev. Na základě analýz byly identifikovány lokální zdroje surovin a ve spojení se znalostmi ohledně historických technologií výroby a zpracování vápna byly připraveny materiálové kopie jednotlivých směsí. Ty byly variantně (zpracovatelnost, způsob nanášení, povrchové úpravy, tuhnutí, časové pauzy mezi jednotlivými vrstvami a rytím) odzkoušeny na pokusných panelech. Prakticky tak bylo možné prokázat propojení mezi vlastnostmi užitých materiálů, které vymezovaly použití výtvarné techniky včetně stínování „prokletem“, a výsledným vzhledem sgrafitové výzdoby omítek. Materiálová a technologická kopie umožnila rekonstrukci původně použité renesanční sgrafitové techniky ve sledovaném regionu, která byla následně využita při restaurování sgrafita ve Slavonicích. cze
dc.event Sgraffito in Change. Materials, Techniques, Topics, and Preservation (02.11.2017 - 04.11.2017, Hildesheim) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.identifier.obd 39884370 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet