K problematice podélné dynamiky souprav nákladních vlaků
Konferenční objektOmezený přístuppeer-reviewedpostprintDatum publikování
2019
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
VTS pri Žilinskej univerzite
Abstrakt
Zejména v souvislosti s plánovanou rozsáhlou výlukovou činností na trati 1. tranzitního železničního koridoru mezi Brnem a Českou Třebovou v blízké budoucnosti vyvstane otázka zajištění vozby nákladních vlaků na sklonově náročnějších tratích. To s sebou nese mimo jiné tlak na možné zvýšení limitu dovoleného namáhání spřáhel, které je dnes v podmínkách SŽDC předpisově omezeno na 350 kN. Otázka dovoleného namáhání spřáhel ovšem zdaleka nesouvisí jen se statickou tažnou silou, kterou mohou hnací vozidla v čele vlaku vyvíjet, ale je potřeba uvažovat také dynamické děje, ke kterým v provozu může zejména v soupravách dlouhých nákladních vlaků docházet. Tento příspěvek se proto zabývá právě problematikou podélné dynamiky souprav nákladních vlaků s cílem identifikovat kritické situace z hlediska namáhání spřahovacího a narážecího ústrojí mezi vozidly v soupravě. V příspěvku jsou prezentovány vybrané výsledky simulačních výpočtů, jež byly realizovány pomocí vlastního simulačního nástroje, který byl vytvořen v rámci řešení bakalářské práce na Dopravní fakultě Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice. Vytvořený výpočtový model včetně definice základních vstupů je v příspěvku rovněž popsán; prezentované závěry lze považovat za první etapu vyšetřování projevů podélné dynamiky vlakových souprav na DFJP.
Rozsah stran
p. 259-266
ISSN
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Súčasné problémy v koľajových vozidlách - PRORAIL 2019 : zborník prednášok I
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
pouze v rámci univerzity
Název akce
XXIV. medzinárodná konferencia Súčasné problémy v koľajových vozidlách - PRORAIL 2019 (17.09.2019 - 19.09.2019, Žilina)
ISBN
978-80-89276-58-5
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
podélná dynamika, nákladní vlak, namáhání spřáhovacího a narážecího ústrojí, brzdění vlaku, simulační výpočty, longitudinal dynamics, freight train, straining of coupling device and buffers, train braking, simulations