Abstrakt:
Zejména v souvislosti s plánovanou rozsáhlou výlukovou činností na trati 1. tranzitního železničního koridoru mezi Brnem a Českou Třebovou v blízké budoucnosti vyvstane otázka zajištění vozby nákladních vlaků na sklonově náročnějších tratích. To s sebou nese mimo jiné tlak na možné zvýšení limitu dovoleného namáhání spřáhel, které je dnes v podmínkách SŽDC předpisově omezeno na 350 kN. Otázka dovoleného namáhání spřáhel ovšem zdaleka nesouvisí jen se statickou tažnou silou, kterou mohou hnací vozidla v čele vlaku vyvíjet, ale je potřeba uvažovat také dynamické děje, ke kterým v provozu může zejména v soupravách dlouhých nákladních vlaků docházet. Tento příspěvek se proto zabývá právě problematikou podélné dynamiky souprav nákladních vlaků s cílem identifikovat kritické situace z hlediska namáhání spřahovacího a narážecího ústrojí mezi vozidly v soupravě. V příspěvku jsou prezentovány vybrané výsledky simulačních výpočtů, jež byly realizovány pomocí vlastního simulačního nástroje, který byl vytvořen v rámci řešení bakalářské práce na Dopravní fakultě Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice. Vytvořený výpočtový model včetně definice základních vstupů je v příspěvku rovněž popsán; prezentované závěry lze považovat za první etapu vyšetřování projevů podélné dynamiky vlakových souprav na DFJP.