Studijní obor:Informační, komunikační a řídicí technologie
Abstrakt:
Disertační práce se věnuje zkoumání možností zvýšení integrity určení polohy vozidel pomocí GNSS pro potřeby železniční dopravy. V teoretické části jsou popsány základy určování polohy pomocí GNSS, železničních zabezpečovacích systémů a teorie spolehlivosti a bezpečnosti. Praktická část obsahuje měření s EGNOS přijímačem PolaRx3. Na základě naměřených dat jsou následně prováděny simulace chyb GNSS. Jsou simulovány chyby GNSS vzniklé vlivem vícecestného šíření. Pomocí simulací jsou prozkoumány vztahy mezi chybami určené polohy v horizontální rovině a vertikálním směru. Na základě analýzy vztahů pro výpočet polohy pomocí GNSS je vybrán vhodný matematický model. Provedené simulace jsou následně ověřeny tímto matematickým modelem. Jádrem práce je navržená nová metoda pro detekci chyby určení polohy v horizontální rovině na základě známé polohy ve vertikálním směru a její aktuální chyby. Je vypracován algoritmus detekce a nakonec jsou zkoumány a zhodnoceny vlastnosti navrženého detektoru.