Abstract:
S neustále se vyvíjejícími komunikačními technologiemi, které zároveň měly za důsledek zdokonalování vzdělávacího procesu, se tento příspěvek zaměřil na identifikaci vývojových trendů komunikačních kanálů a nástrojů používaných studenty během jejich studia. Za tímto účelem byla vytvořena longitudinální studie a v letech 2013, 2015 a 2017 byly provedeny definované průzkumy. Hlavní přínos tohoto příspěvku spočívá v popisu a identifikaci trendů, včetně doporučení ke zlepšení kvality a efektivity vzdělávacího procesu, zejména pokud jde o výběr vhodného komunikačního kanálu. Výsledky ukázaly, že tyto trendy jsou reprezentovány rostoucím významem sociálních sítí a poptávkou po integraci více komunikačních kanálů do jedné služby. Dále byla zjištěna i nutnost poskytovat více vzdělávacích zdrojů prostřednictvím mobilních aplikací, zejména v kontextu systémů pro řízení výuky.