Zdrojový dokument:Ochrana ovzduší ve státní správě, teorie a praxe XI
Název akceOchrana ovzduší ve státní správě, teorie a praxe XI (08.11.2016 - 10.11.2016)
Abstrakt:
V následujícím textu budou postupně popsány dvě vybrané případové studie ze zahraničí a jedna z ČR. Jedná se o praktické příklady opatření udržitelné městské mobility, která jsou v Programu pro zlepšování kvality ovzduší popsána v obecné rovině. Příklady mohou být určitou inspirací pro zástupce veřejné správy, zejména samosprávy obcí, kteří stojí před nelehkým úkolem implementace těchto programů. Jedná se o opatření, jednoznačně snižující vliv silniční dopravy na úroveň znečištění. Prvním příkladem dobré praxe je zpoplatnění vjezdu do centrální části města Stockholm. Příklad je zajímavý zejména s ohledem na způsob, jakým byl zdokumentován. Před, v průběhu i po realizaci opatření byly realizovány nejen rozsáhlé dopravní průzkumy, ale zároveň také průzkumy veřejného mínění. Výstupy analýz ukazují možnosti změny dopravního chování, ale také to, jak se mění vnímání regulativních dopravních opatření veřejností před, v průběhu a po jejich realizaci. Řada měst celého světa přistoupila v poslední čtvrtině 20. století k integrovanému plánováním dopravních systémů. Hlavním cílem komplexního plánování není pouhé navýšení nedostatečných kapacit částí komunikační sítě, hlavním cílem je zajištění dostupnosti cílů dopravy a kvalita života obyvatel měst. Jedním z dobrých příkladů integrovaného plánování je město Graz. V tomto příspěvku bude stručně popsán vznik přelomové dopravní strategie města a detailně popsáno jedno z významných realizovaných opatření - celoměstská zóna tempo 30. V závěru příspěvku budou popsány některé aspekty podpory rozvoje cyklistické dopravy v Pardubicích, které vedly k zisku ocenění Hlavní město cyklistů 2014.