Abstrakt:
Cílem mojí diplomové práce je návrh a dimenzace superkapacitoru pro reálný trakční pohon. Jako trakční pohon jsem zvolil trolejbus typ 28 Tr Solaris a to z toho důvodu, že se jedná o nový typ vozu MHD, který jezdí i v Pardubicích od roku 2008. Jeho technická data, výhody a nevýhody jsou uvedeny v kapitole 4. Pro návrh superkapacitoru jsem zvolil úsek mezi Pardubicemi (zastávkou Dubina sever) a Počapelské Chalupy, jejichž vzdálenost činí 2 200 m. Tím nasimuluji akční rádius trolejbusu, tzn. že trolejbus nebude v tomto úseku poháněn elektrickou energií získanou z trolejového vedení, ale bude využívat naakumulovanou energii v superkapacitoru, která bude dodávána z rekuperačního obvodu. V závěru této diplomové práce jsem provedl ekonomické zhodnocení výhodnosti superkapacitoru a Nikl?metalhydridové baterie NiMH, popřípadě zda by bylo ekonomicky vhodnější úsek pokrýt trolejovým vedením.