Publikace: K významu pročišťování nereflektovaných předpokladů z hlediska Heideggerova zamýšlejícího se myšlení a Platónova podobenství o úsečce
Článekopen accesspeer-reviewedpostprintNačítá se...
Datum
Autoři
Grygar, Filip
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Abstrakt
Příspěvek se zaměřuje na praktické možnosti filosofického myšlení ve výuce. V první části nastiňuje převážně z Heideggerova hlediska ideu univerzity či nárok vědění a současně se kriticky prostřednictvím zamýšlejícího se myšlení vymezuje vůči převládajícímu kalkulujícímu myšlení a vzdělávání. Druhá část příspěvku představuje platónský přístup k výuce, který je založen na pročišťování nereflektovaných předpokladů prostřednictvím filosofického myšlení, a který překonává nedostatky čistě kalkulujícího způsobu myšlení a vzdělávání ve prospěch zamýšlejícího se myšlení.
Popis
Klíčová slova
Heidegger, Platón, kalkulující myšlení, zamýšlející se myšlení, podobenství o úsečce, idea univerzity, vzdělávání, výchova., Heidegger, Plato, calculative thinking, meditative thinking, simile of the line, the idea of university, tuition, education.