Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
K významu pročišťování nereflektovaných předpokladů z hlediska Heideggerova zamýšlejícího se myšlení a Platónova podobenství o úsečce

Článekopen accesspeer-reviewedpostprint
dc.contributor.authorGrygar, Filipcze
dc.date.accessioned2017-05-11T11:05:27Z
dc.date.available2017-05-11T11:05:27Z
dc.date.issued2015cze
dc.description.abstractPříspěvek se zaměřuje na praktické možnosti filosofického myšlení ve výuce. V první části nastiňuje převážně z Heideggerova hlediska ideu univerzity či nárok vědění a současně se kriticky prostřednictvím zamýšlejícího se myšlení vymezuje vůči převládajícímu kalkulujícímu myšlení a vzdělávání. Druhá část příspěvku představuje platónský přístup k výuce, který je založen na pročišťování nereflektovaných předpokladů prostřednictvím filosofického myšlení, a který překonává nedostatky čistě kalkulujícího způsobu myšlení a vzdělávání ve prospěch zamýšlejícího se myšlení.cze
dc.description.abstract-translatedThe contribution focuses on practical possibilities of philosophical thinking in tuition. The first part foreshadows the idea of university or knowledge, from Heidegger´s viewpoint predominantly, and, at the same time, it defines against the prevailing calculative thinking and education by means of meditative thinking. The second part of the contribution represents Platonic approach tuition which is based on the clarification of non-reflected prerequisites of philosophical thinking and which surmounts the insufficiencies of the purely calculative way of thinking and education in favour of the contemplative mind.eng
dc.formatp. 138-153cze
dc.identifier.issn1211-8109cze
dc.identifier.obd39876945cze
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/67527
dc.language.isoczecze
dc.peerreviewedyescze
dc.publicationstatuspostprintcze
dc.relation.ispartofKuděj, volume 16, issue: 1-2cze
dc.rightsopen accesscze
dc.subjectHeideggercze
dc.subjectPlatóncze
dc.subjectkalkulující myšlenícze
dc.subjectzamýšlející se myšlenícze
dc.subjectpodobenství o úsečcecze
dc.subjectidea univerzitycze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectvýchova.cze
dc.subjectHeideggereng
dc.subjectPlatoeng
dc.subjectcalculative thinkingeng
dc.subjectmeditative thinkingeng
dc.subjectsimile of the lineeng
dc.subjectthe idea of universityeng
dc.subjecttuitioneng
dc.subjecteducation.eng
dc.titleK významu pročišťování nereflektovaných předpokladů z hlediska Heideggerova zamýšlejícího se myšlení a Platónova podobenství o úsečcecze
dc.title.alternativeTo a Meaning of the Clarification of Non-reflected Prerequisites from the Viewpoint of Heidegger’s Meditative thinking and Plato’s Simile of the Lineeng
dc.typeArticlecze
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
Grygar_F._Kuděj_Heidegger a Platon_Pročišťování nereflektovaných předpokladů.pdf
Velikost:
530.43 KB
Formát:
Adobe Portable Document Format