Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
The Influence of Educational Technologies and Students‘ Academic Disposition on Their Study Success in the First Year at University

Článekopen accesspeer-reviewedpublished
dc.contributor.authorKulička, Jiří
dc.contributor.authorJehlička, Vladimír
dc.contributor.authorSlavíček, Ondřej
dc.date.accessioned2023-07-12T13:09:09Z
dc.date.available2023-07-12T13:09:09Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractThe paper presents the results of the research on student success in the first year at Faculty of Transport Engineering, University of Pardubice, Czech Republic. The research focused on the issue of students and their academic disposition as well as on the educational technologies used within the framework of teaching mathematics in the first semester at the university. The research included both full-time and part-time students. During the semester, the students had the opportunity to attend lectures, seminars and one additional seminar. The available study aids were in the form of printed textbooks supplemented by compact discs, which included video recordings of the procedures used to solve the problems and exercises discussed. Additionally, the video recording of the current lecture was published using the university intranet after every lecture. The research aimed to find out which educational technologies are convenient for different groups of students and how they affect the student attendance at lectures and seminars. The research was conducted using a questionnaire. The obtained data were statistically evaluated. The research proved that full-time students use their notes from lectures and especially from seminars to study. Part-time students use the multimedia textbooks and the video recordings of lectures the most. The publication of the lecture video recordings has a slightly negative effect on the student attendance, but they are beneficial for the majority of students.eng
dc.description.abstract-translatedV příspěvku jsou uvedeny výsledky výzkumu studijní úspěšnosti studentů v prvním roku studia na technicky orientované fakultě vysoké školy. Výzkum se zaměřil jak na problematiku studentů a jejich studijních předpokladů, tak na technologie vzdělávání. Do výzkumu byli zařazeni studenti v presenční i v kombinované formě studia. Výzkum byl zaměřen na výuku matematiky v prvním semestru. V rámci výuky měli studenti možnost navštěvovat přednášky, cvičení a další doplňující seminář. Studijní pomůcky byly ve formě tištěných skript, které byly doplněny o kompaktní disky s nahranými videozáznamy s řešením probírané problematiky. Kromě toho po každé přednášce byl prostřednictvím internetu zveřejněn videozáznam aktuální přednášky. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké technologie vzdělávání vyhovují jednotlivým skupinám studentů.cze
dc.formatp. 507-517eng
dc.identifier.doi10.18178/ijiet.2022.12.6.1648
dc.identifier.issn2010-3689
dc.identifier.obd39887288
dc.identifier.scopus2-s2.0-85129458662
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/81147
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspublishedeng
dc.relation.ispartofInternational Journal of Information and Education Technology, volume 12, issue: 6eng
dc.relation.publisherversionhttp://www.ijiet.org/show-170-2097-1.html
dc.rightsopen accesseng
dc.rights.licenceCC BY 4.0
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectapproaches to studyeng
dc.subjecthigher educationeng
dc.subjectlecture video recordingeng
dc.subjectquantitative analyseseng
dc.subjectstudent attendanceeng
dc.subjectteaching mathematicseng
dc.subjectstudijní předpoklady studentůcze
dc.subjectvzdělávací technologiecze
dc.subjectzveřejňování videozáznamů přednášekcze
dc.subjectúspěšnost studiacze
dc.subjectprvní rok na vysoké školecze
dc.subjectvýuka matematikycze
dc.titleThe Influence of Educational Technologies and Students‘ Academic Disposition on Their Study Success in the First Year at Universityeng
dc.title.alternativeVliv studijních předpokladů studentů a vzdělávacích technologií na úspěšnost studia v prvním roku na vysoké školecze
dc.typeArticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
1648-IJIET-4058.pdf
Velikost:
994.77 KB
Formát:
Adobe Portable Document Format