Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
An adaptive sliding mode control to stabilize wheel slip and improve traction performance

ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpublished
dc.contributor.authorZirek, Abdulkadircze
dc.contributor.authorVoltr, Petrcze
dc.contributor.authorLata, Michaelcze
dc.contributor.authorNovák, Jaroslavcze
dc.date.accessioned2019-05-22T08:41:12Z
dc.date.available2019-05-22T08:41:12Z
dc.date.issued2018eng
dc.description.abstractAdvanced antislip control methods are available these days. However, due to increasing requirements with regard to demand and emerging technologies in the field of railways, further research on antislip control is required. Therefore, in this study, an antislip control algorithm, based on a sliding mode control, is proposed to stabilize the slip and improve the traction ability of a full-scale tram wheel test stand. To verify the validity of the control scheme, a numerical model of a tram wheel test stand has been generated using the MATLAB editor. The Freibauer and Polach contact theory has been employed to determine the coefficient of adhesion and adhesion force. Moreover, the derived algorithm was implemented on a full-scale tram wheel test stand. Experiments were carried out under several wheel-roller surface conditions. The results of the refined numerical model are in good agreement with the experimental data obtained from the tram wheel test stand. For both the experimental tests and the numerical model, the response of the proposed control algorithm is rather satisfactory with regard to the stabilization of the slip and improvement of the traction ability.eng
dc.description.abstract-translatedV současné době jsou k dispozici pokročilé metody kontroly skluzu. Vzhledem k rostoucím požadavkům na poptávku a vznikající technologie v oblasti železnic je však zapotřebí další výzkum tohoto řízení. Proto se v této studii navrhuje algoritmus protismykového řízení založený na řízení posuvné rychlosti, který stabilizuje skluz a zlepšuje trakční schopnost zkušebního zařízení tramvajového kola v plném měřítku. Pro ověření řídicího algoritmu byl pomocí editoru MATLAB vytvořen numerický model zkušebního stendu. Pro stanovení koeficientu adheze a adhezní síly byla použita teorie kontaktu Freibauera a Polacha. Kromě toho byl odvozený algoritmus implementován na zkušebním zařízení. Pokusy byly prováděny za několika alternativ podmínek povrchů. Výsledky numerického modelu jsou v souladu s experimentálními údaji. Pro experimentální testy i numerický model jsou srovnané výsledky z hlediska stabilizace skluzu a zlepšení trakční schopnosti uspokojivé.cze
dc.formatp. 2392-2405eng
dc.identifier.doi10.1177/0954409718774139eng
dc.identifier.issn0954-4097eng
dc.identifier.obd39882420eng
dc.identifier.scopus2-s2.0-85056727771
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/72817
dc.identifier.wos000450295400005eng
dc.language.isoengeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspublishedeng
dc.publisherSAGE Publicationseng
dc.relation.ispartofProceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, volume 232, issue: 10eng
dc.relation.publisherversionhttps://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0954409718774139eng
dc.rightspouze v rámci univerzityeng
dc.subjectadhesioneng
dc.subjectslipeng
dc.subjectslidingeng
dc.subjectadaptiveeng
dc.subjectcontroleng
dc.subjectadhezecze
dc.subjectskluzcze
dc.subjectprokluzcze
dc.subjectadaptivnícze
dc.subjectřízenícze
dc.titleAn adaptive sliding mode control to stabilize wheel slip and improve traction performanceeng
dc.title.alternativeAdaptivní skluzové řízení ke stabilizaci skluzu kola a zlepšení využití trakčního výkonucze
dc.typeArticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
Paper_Zirek_JRRT_2018.pdf
Velikost:
1.49 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format