Publikace: Modification of the adhesive force by changing the radial reaction on vehicle wheels
Článekopen accesspeer-reviewedpublished version| dc.contributor.author | Jilek, Petr | |
| dc.contributor.author | Krmela, Jan | |
| dc.contributor.author | Berg, Jan | |
| dc.date.accessioned | 2022-06-03T12:17:44Z | |
| dc.date.available | 2022-06-03T12:17:44Z | |
| dc.date.issued | 2021 | |
| dc.description.abstract | This article deals with the possibilities of adhesion force changes of a road vehicle. The authors present the possibilities of reducing the adhesion force of road vehicles and,at the same time,present their own system for changing the radial reaction of the vehicle wheels. This system removes the disadvantages of a commercially available SkidCar system. A representative road test is chosen in the article to determine the stability in a straight-linedrive. Furthermore,the authors report the courses of characteristic parameters describing the behavior of a vehicle for driving a conventional car on a sliding surface and compared to the 50% radial reaction of a vehicle driven with the SlideWheel on dryasphalt. It is clear from the measured runs that it is possible to change the adhesion force by changing the adhesion weight transmitted by the vehicle wheels. The use of the proposed SlideWheel system is possible for the purpose of verifying vehicle stability, while improving the driver's ability to operate the vehicle under reduced-adhesion conditions.The main goal of this paper is to design a system for reducing the adhesive force in an experimental car and performexperimental measurements. | eng |
| dc.description.abstract-translated | Tento článek se zabývá možnostmi změn adhezní síly silničního vozidla. Autoři prezentují možnosti snížení adhezní síly silničních vozidel a současně představují vlastní systém pro změnu radiální reakce kol vozidla. Tento systém odstraňuje nevýhody komerčně dostupného systému SkidCar. V článku je vybrán reprezentativní silniční test ke stanovení stability v přímém pohonu. Autoři dále referují o průběhu charakteristických parametrů popisujících chování vozidla pro řízení konvenčního automobilu na kluzkém povrchu a ve srovnání s 50% radiální reakcí vozidla poháněného SlideWheel na dryasphalt. Z naměřených jízd je zřejmé, že je možné změnit adhezní sílu změnou adhezní hmotnosti přenášené koly vozidla. Použití navrhovaného systému SlideWheel je možné za účelem ověření stability vozidla a zlepšení schopnosti řidiče provozovat vozidlo za podmínek snížené adheze. Hlavním cílem tohoto článku je navrhnout systém pro snížení adhezní síly v experimentální auto a experimentální měření. | cze |
| dc.format | p. 179-186 | eng |
| dc.identifier.doi | 10.21307/tp-2021-015 | |
| dc.identifier.issn | 1896-0596 | |
| dc.identifier.obd | 39885787 | |
| dc.identifier.scopus | 2-s2.0-85103487343 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10195/79138 | |
| dc.identifier.wos | 000628791900015 | |
| dc.language.iso | eng | |
| dc.peerreviewed | yes | eng |
| dc.publicationstatus | published version | eng |
| dc.relation.ispartof | Transport Problems, volume 16, issue: 1 | eng |
| dc.relation.publisherversion | http://transportproblems.polsl.pl/pl/Archiwum/2021/zeszyt1/2021t16z1_15.pdf | |
| dc.rights | open access | eng |
| dc.rights.licence | CC BY 4.0 | |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
| dc.subject | adhesive | eng |
| dc.subject | force | eng |
| dc.subject | radial reaction | eng |
| dc.subject | vehicle | eng |
| dc.subject | wheels | eng |
| dc.subject | adhezní síla | cze |
| dc.subject | radiální reakce | cze |
| dc.subject | vozidlo | cze |
| dc.subject | kola | cze |
| dc.title | Modification of the adhesive force by changing the radial reaction on vehicle wheels | eng |
| dc.title.alternative | Změna adhezní síly na kolech automobilu | cze |
| dc.type | Article | eng |
| dspace.entity.type | Publication |
Soubory
Původní svazek
1 - 1 z 1
Načítá se...
- Název:
- Microsoft_Word_-_15.Krmela.docx_-_2021t16z1_15.pdf
- Velikost:
- 11.3 MB
- Formát:
- Adobe Portable Document Format