Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Modification of the adhesive force by changing the radial reaction on vehicle wheels

Článekopen accesspeer-reviewedpublished version
dc.contributor.authorJilek, Petr
dc.contributor.authorKrmela, Jan
dc.contributor.authorBerg, Jan
dc.date.accessioned2022-06-03T12:17:44Z
dc.date.available2022-06-03T12:17:44Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractThis article deals with the possibilities of adhesion force changes of a road vehicle. The authors present the possibilities of reducing the adhesion force of road vehicles and,at the same time,present their own system for changing the radial reaction of the vehicle wheels. This system removes the disadvantages of a commercially available SkidCar system. A representative road test is chosen in the article to determine the stability in a straight-linedrive. Furthermore,the authors report the courses of characteristic parameters describing the behavior of a vehicle for driving a conventional car on a sliding surface and compared to the 50% radial reaction of a vehicle driven with the SlideWheel on dryasphalt. It is clear from the measured runs that it is possible to change the adhesion force by changing the adhesion weight transmitted by the vehicle wheels. The use of the proposed SlideWheel system is possible for the purpose of verifying vehicle stability, while improving the driver's ability to operate the vehicle under reduced-adhesion conditions.The main goal of this paper is to design a system for reducing the adhesive force in an experimental car and performexperimental measurements.eng
dc.description.abstract-translatedTento článek se zabývá možnostmi změn adhezní síly silničního vozidla. Autoři prezentují možnosti snížení adhezní síly silničních vozidel a současně představují vlastní systém pro změnu radiální reakce kol vozidla. Tento systém odstraňuje nevýhody komerčně dostupného systému SkidCar. V článku je vybrán reprezentativní silniční test ke stanovení stability v přímém pohonu. Autoři dále referují o průběhu charakteristických parametrů popisujících chování vozidla pro řízení konvenčního automobilu na kluzkém povrchu a ve srovnání s 50% radiální reakcí vozidla poháněného SlideWheel na dryasphalt. Z naměřených jízd je zřejmé, že je možné změnit adhezní sílu změnou adhezní hmotnosti přenášené koly vozidla. Použití navrhovaného systému SlideWheel je možné za účelem ověření stability vozidla a zlepšení schopnosti řidiče provozovat vozidlo za podmínek snížené adheze. Hlavním cílem tohoto článku je navrhnout systém pro snížení adhezní síly v experimentální auto a experimentální měření.cze
dc.formatp. 179-186eng
dc.identifier.doi10.21307/tp-2021-015
dc.identifier.issn1896-0596
dc.identifier.obd39885787
dc.identifier.scopus2-s2.0-85103487343
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/79138
dc.identifier.wos000628791900015
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspublished versioneng
dc.relation.ispartofTransport Problems, volume 16, issue: 1eng
dc.relation.publisherversionhttp://transportproblems.polsl.pl/pl/Archiwum/2021/zeszyt1/2021t16z1_15.pdf
dc.rightsopen accesseng
dc.rights.licenceCC BY 4.0
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectadhesiveeng
dc.subjectforceeng
dc.subjectradial reactioneng
dc.subjectvehicleeng
dc.subjectwheelseng
dc.subjectadhezní sílacze
dc.subjectradiální reakcecze
dc.subjectvozidlocze
dc.subjectkolacze
dc.titleModification of the adhesive force by changing the radial reaction on vehicle wheelseng
dc.title.alternativeZměna adhezní síly na kolech automobilucze
dc.typeArticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
Microsoft_Word_-_15.Krmela.docx_-_2021t16z1_15.pdf
Velikost:
11.3 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format