Publikace: Participační hra a pocit zázraku. Poznámky k numinózně-kooperativnímu modelu populární kultury
Článekopen accesspeer-reviewedpostprintNačítá se...
Datum
Autoři
Kudláč, Antonín
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Abstrakt
Studie oproti dnes převažujícímu neomarxistickému konceptu hegemonie upřednostňuje při výzkumu populární kultury model participační kultury, založený na představě o spolupráci mezi činiteli kulturního průmyslu a jeho uživateli, zejména v prostředí některých subkultur. Autor studie doplňuje tuto myšlenku o pojem participační hry jako podstatném principu geneze a recepce populární kultury. Tento herní prvek klade do souvislosti s archetypálně-mytickým myšlením, vlastním také současnému člověku, které vnáší do populární kultury pocit posvátna (numinozity). Autor považuje zmíněný fenomén za zvláště významný především v oblasti populární fantastické literatury (science fiction, fantasy), mezi jejíž základní charakteristiky patří tzv. pocit zázraku (sense of wonder). Jako jeden z konkrétních tvůrčích projevů religiozity na herním základě uvádí fanfiction, v níž „amatéři“ po svém přetvářejí a reinterpretují popkulturní artefakty.
Popis
Klíčová slova
populární kultura, participační kultura, hra, mýtus, numinosum, pocit zázraku, popular culture, participatory culture, game, myth, numinosum, sense of wonder