Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Participační hra a pocit zázraku. Poznámky k numinózně-kooperativnímu modelu populární kultury

Článekopen accesspeer-reviewedpostprint
dc.contributor.authorKudláč, Antoníncze
dc.date.accessioned2019-05-22T08:37:21Z
dc.date.available2019-05-22T08:37:21Z
dc.date.issued2018cze
dc.description.abstractStudie oproti dnes převažujícímu neomarxistickému konceptu hegemonie upřednostňuje při výzkumu populární kultury model participační kultury, založený na představě o spolupráci mezi činiteli kulturního průmyslu a jeho uživateli, zejména v prostředí některých subkultur. Autor studie doplňuje tuto myšlenku o pojem participační hry jako podstatném principu geneze a recepce populární kultury. Tento herní prvek klade do souvislosti s archetypálně-mytickým myšlením, vlastním také současnému člověku, které vnáší do populární kultury pocit posvátna (numinozity). Autor považuje zmíněný fenomén za zvláště významný především v oblasti populární fantastické literatury (science fiction, fantasy), mezi jejíž základní charakteristiky patří tzv. pocit zázraku (sense of wonder). Jako jeden z konkrétních tvůrčích projevů religiozity na herním základě uvádí fanfiction, v níž „amatéři“ po svém přetvářejí a reinterpretují popkulturní artefakty.cze
dc.description.abstract-translatedAgainst the currently prevailing neomarxist concept of hegemony, applied in the research of popular culture, this study uses the model of participative culture. It is based on the idea of cooperation between agents of cultural industry and its users, especially in the environment of distinct subcultures. The author of the study complements this idea with the concept of participatory game as a fundamental principle in the genesis and reception of popular culture. This game element is related to the concept of archetypal-mythical thinking, which is characteristic of the present-day man as well. This concept brings the sense of the sacred into popular culture. The author sees this phenomenon as particularly important, especially in the area of popular fantastic literature (science fiction, fantasy), whose basic characteristics include the so-called sense of wonder. He claims fanfiction, in which "amateurs" recreate and reinterpret popcultural artifacts, as one of the specific creative expressions of religiosity on a game-based basis.eng
dc.formatp. 425-440cze
dc.identifier.doi10.21104/CL.2018.4.03cze
dc.identifier.issn0009-0794cze
dc.identifier.obd39882118cze
dc.identifier.scopus2-s2.0-85061991746
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/72785
dc.language.isoczecze
dc.peerreviewedyescze
dc.publicationstatuspostprintcze
dc.relation.ispartofČeský lid, volume 105, issue: 4cze
dc.rightsopen accesscze
dc.subjectpopulární kulturacze
dc.subjectparticipační kulturacze
dc.subjecthracze
dc.subjectmýtuscze
dc.subjectnuminosumcze
dc.subjectpocit zázrakucze
dc.subjectpopular cultureeng
dc.subjectparticipatory cultureeng
dc.subjectgameeng
dc.subjectmytheng
dc.subjectnuminosumeng
dc.subjectsense of wondereng
dc.titleParticipační hra a pocit zázraku. Poznámky k numinózně-kooperativnímu modelu populární kulturycze
dc.title.alternativeParticipatory Game and Sense of Wonder. Some Notes on the Numinose-Cooperative Model of Popular Cultureeng
dc.typeArticlecze
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
Participacni_hra_a_pocit_zazraku_(verze_po_oponenture).docx
Velikost:
102.11 KB
Formát:
Microsoft Word XML