Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
An overall examination of the portrait of Maria Theresa from the collection of Jaroměřice nad Rokytnou Chateau

Konferenční objektOmezený přístuppeer-reviewedpublished version
dc.contributor.authorMachačko, Lubošcze
dc.contributor.authorHáková, Janacze
dc.date.accessioned2021-05-15T18:32:13Z
dc.date.available2021-05-15T18:32:13Z
dc.date.issued2020eng
dc.description.abstractThe important collection of baroque portraits, the so called Questenberg collection, at Jaroměřice nad Rokytnou Chateau in the Czech Republic is subject to conservation as well as a complex scientific investigation includ- ing a detailed material analysis. The portrait of Maria Theresa, one of many versions of Martin van Meytens’ portrait of the Holy Roman Empress Ma- ria Theresa, which was proliferated relatively soon after her father’s death, was one of the first paintings to be examined in detail and then restored. The condition of the painting, extent of damage, painting technique and type of materials used were identified by non-invasive (visible light – diffused/sharp oblique/translucent – photography, ultraviolet induced flu- orescence photography, infrared reflectography, X-ray radiography, X-ray fluorescence spectroscopy) and invasive techniques (optical microscopy, scanning electron microscopy, Fourier-transform infrared spectroscopy). Considerable changes to the composition during the execution of the por- trait was one of the most interesting findings as well as the identification of greasy tempera as a part of the painting technique, and identification of cotton fibres in the canvas. All of the above and much more recent infor- mation about the painting examined can be found in the following article.eng
dc.description.abstract-translatedDůležitá sbírka barokních portrétů v zámku Jaroměřice nad Rokytnou, též zvaná Questenberská sbírka, je předmětem restaurování a komplexního vědeckého výzkumu zahrnujícího podrobné materiálové analýzy. Jako jeden z prvních byl zkoumám a restaurován portrét Marie Terezie, jedné z mnoha kopií obrazu od Martina van Meytense. Stav dochování obrazu, rozsah poškození, technika malby a použité materiály byly zkoumány neinvazivními a invazivními technikami (fotografie v denním světle, ultrafialová luminiscenční fotografie, infračervená reflektografie, rentgenová analýza, rentgenofluorescenční analýza, optická a elektronová mikroskopie, infračervená spektroskopie). Jedním z nejzajímavějších zjištění byla významná změna kompozice a také nález temperového pojiva coby součásti použité techniky olejomalby a identifikace bavlněných vláken v textilní podložce.cze
dc.eventQuo vadis, cultural heritage preservation : international Conference on the Occasion of 25th Anniversary of Teaching Restoration in Litomyšl (08.11.2018 - 09.11.2018, Litomyšl)eng
dc.formatp. 44-52eng
dc.identifier.isbn978-80-7560-291-6eng
dc.identifier.obd39884567eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/77194
dc.language.isoengeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspublished versioneng
dc.publisherUniverzita Pardubiceeng
dc.relation.ispartofQuo vadis, cultural heritage preservation?eng
dc.rightspouze v rámci univerzitycze
dc.subjectexaminationeng
dc.subjectprůzkumcze
dc.subjectconservationeng
dc.subjecttechnique of paintingeng
dc.subjectpentimentieng
dc.subjectkonzervacecze
dc.subjecttechnika malbycze
dc.subjectpentimenticze
dc.titleAn overall examination of the portrait of Maria Theresa from the collection of Jaroměřice nad Rokytnou Chateaueng
dc.title.alternativeKomplexní průzkum portrétu Marie Terezie ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnoucze
dc.typeConferenceObjecteng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
L.Machacko.pdf
Velikost:
6.91 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format