Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Vzdělávání pěstounů v oblasti výchovy dětí v jejich pěstounské péči související s povinnou školní docházkou

ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
dc.contributor.authorFaltová, Barboracze
dc.contributor.authorMojžíšová, Adélacze
dc.contributor.authorShuranová, Lesiacze
dc.contributor.authorČermák, Zdeněkcze
dc.contributor.editornull, nullcze
dc.date.accessioned2025-10-07T11:16:00Z
dc.date.issued2024cze
dc.description.abstractPříspěvek seznamuje s výsledky výzkumného šetření zaměřeného na zmapování vzdělávacích potřeb pěstounů ve vztahu k výchově jejich přijatých dětí, které navštěvují základní školu. Pro výzkumné šetření v kvantitativním designu byl použit nestandardizovaný dotazník, který byl validován na srozumitelnost a relevanci výzkumníky prostřednictvím zástupců neziskových organizací s pilotním šetřením u spolupracujících pěstounů. Dotazník byl distribuován vybraným respondentům v elektronické podobě ve spolupráci s neziskovými organizacemi doprovázejícími pěstounské rodiny. Výzkumu se zúčastnilo 102 respondentů. Výsledky výzkumu prokázaly signifikantní potřebu pěstounů jejich vzdělávání v oblasti výchovy a péče o jejich přijaté děti, které se v období plnění povinné školní docházky potýkají s obtížemi ve školním prostředí. Pěstouni mají zájem se aktivně podílet na podpoře spokojenosti a zdravého růstu dětí tím, že absolvují sebevzdělávání pro získání a upevnění znalostí i efektivních strategií k výchově dětí pro překonání nejen jejich školních obtíží, ale i obecně zvládání agresivního chování a schopnosti poskytnout podporu pro potřeby duševního a fyzického zdraví u přijatých dětí. Zároveň z výzkumu vyplynulo, že si respondenti uvědomují nejistotu svých znalostí vyjádřenou v potřebě pravidelného vzdělávání prostřednictvím seminářů od doprovázejících organizací, které pěstounům zprostředkovávají jejich povinné vzdělávání t.č. uzákoněné v Zákoně o sociálně-právní ochraně dětí.cze
dc.description.abstract-translatedThe paper presents the results of a research survey aimed at mapping the educational needs of foster parents in relation to the education of their adopted children who attend primary school. A non-standardized questionnaire was used for the research investigation in a quantitative design, which was validated for understandability and relevance by the researchers through representatives of non profit organizations with a pilot survey among cooperating foster parents. The questionnaire was distributed to selected respondents in electronic form in cooperation with non-profit organizations accompanying foster families. A total of 102 respondents took part in the research. The results of the research demonstrated the significant need of foster parents for their education in the field of education and care for their adopted children, who face difficulties in the school environment during the period of compulsory school attendance. Foster parents are actively interested in supporting the well-being and healthy growth of children by completing self education to acquire knowledge and effective strategies for raising children to overcome not only their school difficulties, but also to manage aggressive behaviour in general and the ability to provide support for the needs of mental and physical health in adopted children. At the same time, the research showed that the respondents are aware of the uncertainty of their knowledge expressed in the need for regular education through seminars from non-profit organizations that provide foster parents with their compulsory education, also enacted in the Act on Social-Legal Protection of Children.eng
dc.formatp. 18-28cze
dc.identifier.issn1804-3682cze
dc.identifier.obd39891233cze
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/86347
dc.language.isoczecze
dc.peerreviewedyescze
dc.publicationstatuspostprintcze
dc.relation.ispartofLogos Polytechnikos, volume 17, issue: 2cze
dc.relation.publisherversionhttps://www.vspj.cz/soubory/fe/d4/b5/22/logos20242pdf-3fd1a738-7a34-40f4-8dc2-f2c8e9bf22a3.pdfcze
dc.rightsPráce není přístupnácze
dc.subjectDoprovázející organizacecze
dc.subjectpěstounská péčecze
dc.subjectsociální službycze
dc.subjectškolní docházkacze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectnon-profit organizationeng
dc.subjectfoster careeng
dc.subjectsocial serviceseng
dc.subjectcompulsory school attendanceeng
dc.subjecteducationeng
dc.titleVzdělávání pěstounů v oblasti výchovy dětí v jejich pěstounské péči související s povinnou školní docházkoucze
dc.title.alternativeEDUCATION OF FOSTER PARENTS IN THE FIELD OF RAISING CHILDREN IN THEIR FOSTER CARE RELATED TO COMPULSORY SCHOOL ATTENDANCEeng
dc.typearticlecze
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
Faltova_text_pestouni_Logos_03_2024_final_(1).pdf
Velikost:
437.63 KB
Formát:
Adobe Portable Document Format