Publikace: Vzdělávání pěstounů v oblasti výchovy dětí v jejich pěstounské péči související s povinnou školní docházkou
ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprintNačítá se...
Datum
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Abstrakt
Příspěvek seznamuje s výsledky výzkumného šetření zaměřeného na zmapování vzdělávacích potřeb pěstounů ve vztahu k výchově jejich přijatých dětí, které navštěvují základní školu. Pro výzkumné šetření v kvantitativním designu byl použit nestandardizovaný dotazník, který byl validován na srozumitelnost a relevanci výzkumníky prostřednictvím zástupců neziskových organizací s pilotním šetřením u spolupracujících pěstounů. Dotazník byl distribuován vybraným respondentům v elektronické podobě ve spolupráci s neziskovými organizacemi doprovázejícími pěstounské rodiny. Výzkumu se zúčastnilo 102 respondentů. Výsledky výzkumu prokázaly signifikantní potřebu pěstounů jejich vzdělávání v oblasti výchovy a péče o jejich přijaté děti, které se v období plnění povinné školní docházky potýkají s obtížemi ve školním prostředí. Pěstouni mají zájem se aktivně podílet na podpoře spokojenosti a zdravého růstu dětí tím, že absolvují sebevzdělávání pro získání a upevnění znalostí i efektivních strategií k výchově dětí pro překonání nejen jejich školních obtíží, ale i obecně zvládání agresivního chování a schopnosti poskytnout podporu pro potřeby duševního a fyzického zdraví u přijatých dětí. Zároveň z výzkumu vyplynulo, že si respondenti uvědomují nejistotu svých znalostí vyjádřenou v potřebě pravidelného vzdělávání prostřednictvím seminářů od doprovázejících organizací, které pěstounům zprostředkovávají jejich povinné vzdělávání t.č. uzákoněné v Zákoně o sociálně-právní ochraně dětí.
Popis
Klíčová slova
Doprovázející organizace, pěstounská péče, sociální služby, školní docházka, vzdělávání, non-profit organization, foster care, social services, compulsory school attendance, education