Publikace: Validation of an anti-slip control method based on the angular acceleration of a wheel on a roller rig
ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpublished version| dc.contributor.author | Zirek, Abdulkadir | cze |
| dc.contributor.author | Voltr, Petr | cze |
| dc.contributor.author | Lata, Michael | cze |
| dc.date.accessioned | 2020-03-19T12:34:55Z | |
| dc.date.available | 2020-03-19T12:34:55Z | |
| dc.date.issued | 2019 | eng |
| dc.description.abstract | This study deals with the validation of an anti-slip control method that is based on the acceleration of a wheel. The method uses the angular acceleration signal and a threshold value to prevent the wheel from a severe slip. Initially, the implemented method was tested with an experimental roller rig under several wheel-roller surface conditions (half-dry, wet and greasy). Then, the validity of the control algorithm was verified using the numerical model of a full-scale roller rig that is built via the MATLAB editor, with the simulation scenarios following the experiments. The results from both experiments and simulations confirm that the acceleration-based slip regulation controller prevents the excessive wheel slip and improves the traction performance of a rail vehicle. Moreover, it is observed that the performance of the controller could be further improved by properly setting the control parameters of the acceleration-based slip regulation controller. | eng |
| dc.description.abstract-translated | Tato studie se zabývá validací metody protiskluzového řízení, která je založena na zrychlení kola. Metoda používá signál úhlové akcelerace a prahovou hodnotu, aby se zabránilo kolu v prudkém skluzu. Zpočátku byla implementovaná metoda testována na experimentálním zařízení za několika podmínek povrchu kola a kolejnice (napůl suchá, mokrá a mastná). Poté byla platnost kontrolního algoritmu ověřena pomocí numerického modelu experimentálního zařízení, který byl vytvořen pomocí editoru MATLAB, se simulačními scénáři navazujícími na experimenty. Výsledky experimentů a simulací potvrzují, že regulační algoritmus založený na zrychlení zabraňuje nadměrnému prokluzu kola a zlepšuje trakční výkon kolejového vozidla. Kromě toho je pozorováno, že proces lze dále zlepšit správným nastavením regulačních parametrů regulátoru. | cze |
| dc.format | p. 2392-2405 | eng |
| dc.identifier.doi | 10.1177/0954409719881085 | eng |
| dc.identifier.issn | 0954-4097 | eng |
| dc.identifier.obd | 39883432 | eng |
| dc.identifier.scopus | 2-s2.0-85074473449 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10195/74772 | |
| dc.identifier.wos | 000491375100001 | |
| dc.language.iso | eng | eng |
| dc.peerreviewed | yes | eng |
| dc.publicationstatus | published version | eng |
| dc.publisher | SAGE | |
| dc.relation.ispartof | Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, volume 232, issue: 10 | eng |
| dc.rights | plný text článku není přístupný | eng |
| dc.subject | acceleration | eng |
| dc.subject | ASR | eng |
| dc.subject | slip | eng |
| dc.subject | adhesion | eng |
| dc.subject | control | eng |
| dc.subject | roller rig | eng |
| dc.subject | zrychlení | cze |
| dc.subject | ASR | cze |
| dc.subject | skluz | cze |
| dc.subject | adheze | cze |
| dc.subject | řízení | cze |
| dc.subject | experimentální zařízení | cze |
| dc.subject | kolo-kolejnice | cze |
| dc.title | Validation of an anti-slip control method based on the angular acceleration of a wheel on a roller rig | eng |
| dc.title.alternative | Validace protiskluzového řízení metodou založenou na úhlovém zrychlení mezi kolem a rotující kolejnicí | cze |
| dc.type | Article | eng |
| dspace.entity.type | Publication |
Soubory
Původní svazek
1 - 1 z 1
Načítá se...
- Název:
- Published_paper.pdf
- Velikost:
- 1.37 MB
- Formát:
- Adobe Portable Document Format