Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání

Článekopen accesspeer-reviewedpostprint
dc.contributor.authorSpilková, Vladimíracze
dc.date.accessioned2020-03-19T13:24:36Z
dc.date.available2020-03-19T13:24:36Z
dc.date.issued2019cze
dc.description.abstractCílem teoretické studie je reflektovat proměny paradigmatu v oblasti pedeutologie jako fenoménu, který zásadním způsobem ovlivňuje celkové pojetí, smysl, cíle, obsah a způsoby výuky pedagogiky v přípravném vzdělávání učitelů. Úvodní část studie je věnována prezentaci dominantních pedeutologických paradigmat, přičemž podrobněji je analyzováno bipolární pojetí akademický versus kompetenční koncept vzdělávání učitelů. Předmětem zájmu je také zkoumání možností a mezí akademického pojetí, které je spojeno s procesem univerzitarizace učitelského vzdělávání. V tomto kontextu je uvedena diskuse ke kritice akademizace přípravy učitelů a „zvědečťování pedagogiky“ v pojetí W. Brezinky. Těžiště studie spočívá v reflexi klíčových charakteristik profesionalizačně orientovaného pojetí přípravy učitelů, které je v mezinárodním rozměru vůdčím pedeutologickým konceptem. V tomto koncepčním rámci jsou hledány odpovědi na otázky po smyslu, cílech, obsahu a způsobech výuky pedagogiky v učitelských studijních programech. V závěru jsou formulovány výzvy k sebereflexi oboru pedagogika, tj. k hledání její „nové“ identity a jiných cest k jejímu rozvoji.cze
dc.description.abstract-translatedThe aim of this theoretical study is to reflect critically on changes in paradigms in paedeutology as a phenomenon that has been fundamentally affecting the whole conception, meaning, goals, content and form of the teaching of pedagogy in teacher education courses. The core of the study consists in reflection on the dominant paedeutological paradigms and on the key characteristics of the professionalisation-focused conception of teacher education, which in international terms is the leading paedeutological concept.eng
dc.formatp. 269-291cze
dc.identifier.doi10.14712/23362189.2019.1529cze
dc.identifier.issn0031-3815cze
dc.identifier.obd39883921cze
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/75194
dc.language.isoczecze
dc.peerreviewedyescze
dc.publicationstatuspostprintcze
dc.publisherUniverzita Karlova v Prazecze
dc.relation.ispartofPedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, volume 69, issue: 3cze
dc.relation.publisherversionhttps://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1600cze
dc.rightsopen access (CC BY 4.0)cze
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectpřípravné vzdělávání učitelůcze
dc.subjectpedeutologické paradigmacze
dc.subjectprofesionalizace učitelstvícze
dc.subjectvýuka pedagogikycze
dc.subjectsebereflexe oborucze
dc.subjectpreparatory teacher educationeng
dc.subjectpaedeutological paradigmseng
dc.subjectthe professionalisation of teacherseng
dc.subjectthe teaching of pedagogicseng
dc.subjectcritical reflection on the fieldeng
dc.titlePřístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávánícze
dc.title.alternativeApproaches to the Teaching of Pedagogy in the Context of Changing Paradigms of Teacher Educationeng
dc.typeArticlecze
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
Pedagogika_postprint.pdf
Velikost:
691.12 KB
Formát:
Adobe Portable Document Format