Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání

Článekopen accesspeer-reviewedpostprint
Načítá se...
Náhled

Datum

Autoři

Spilková, Vladimíra

Název časopisu

ISSN časopisu

Název svazku

Nakladatel

Univerzita Karlova v Praze

Výzkumné projekty

Organizační jednotky

Číslo časopisu

Abstrakt

Cílem teoretické studie je reflektovat proměny paradigmatu v oblasti pedeutologie jako fenoménu, který zásadním způsobem ovlivňuje celkové pojetí, smysl, cíle, obsah a způsoby výuky pedagogiky v přípravném vzdělávání učitelů. Úvodní část studie je věnována prezentaci dominantních pedeutologických paradigmat, přičemž podrobněji je analyzováno bipolární pojetí akademický versus kompetenční koncept vzdělávání učitelů. Předmětem zájmu je také zkoumání možností a mezí akademického pojetí, které je spojeno s procesem univerzitarizace učitelského vzdělávání. V tomto kontextu je uvedena diskuse ke kritice akademizace přípravy učitelů a „zvědečťování pedagogiky“ v pojetí W. Brezinky. Těžiště studie spočívá v reflexi klíčových charakteristik profesionalizačně orientovaného pojetí přípravy učitelů, které je v mezinárodním rozměru vůdčím pedeutologickým konceptem. V tomto koncepčním rámci jsou hledány odpovědi na otázky po smyslu, cílech, obsahu a způsobech výuky pedagogiky v učitelských studijních programech. V závěru jsou formulovány výzvy k sebereflexi oboru pedagogika, tj. k hledání její „nové“ identity a jiných cest k jejímu rozvoji.

Popis

Klíčová slova

přípravné vzdělávání učitelů, pedeutologické paradigma, profesionalizace učitelství, výuka pedagogiky, sebereflexe oboru, preparatory teacher education, paedeutological paradigms, the professionalisation of teachers, the teaching of pedagogics, critical reflection on the field

Citace

Permanentní identifikátor

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By