Publikace: Rozbor mechanizmu provozního poškození hlav kolejnic
Bakalářská práceOmezený přístupNačítá se...
Datum
Autoři
Zajíc, Jakub
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Práce je zaměřena na provozní poškození kontaktní plochy kolejnic. V teoretické části obsahuje
přehled známých projevů poškození v kontaktu kolo–kolejnice, se zaměřením na rozdíly v působícím degradačním mechanizmu. Těžištěm práce
je analýza konkrétního poškození hlavy kolejnice, které by pravděpodobně vedlo k provozní havárii. Metodicky se práce opírá o materiálové analýzy
s cílem identifikovat zdroj a rozhodující mechanizmus destrukce kontaktní plochy. Na tomto vzorku jsem zkoumáním identifikoval vadu
podobnou vadě squats (šikmé trhliny pojížděné plochy). Po provedení analýz na částech této kolejnice jsem dospěl k závěru, že hlavním důvodem vzniku této vady bylo kontaktně únavové zatížení za přítomnosti sulfidů manganu v
těsné blízkosti pod povrchem pojížděné plochy.
V závěru práce se nachází kapitola věnovaná
nedestruktivnímu zkoumání jiného kusu kolejnice, který vykazoval podobné vnější poškození, s
cílem zjistit, je-li tato vada běžným způsobem
odhalitelná.
Popis
Klíčová slova
kolejnice, vady, analýza, rail, defect, analysis