Katedra filosofie a religionistiky / Department of Philosophy and Religious Studies
Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/3873
Procházet
18 výsledky
Search Results
Bakalářská práce Omezený přístup Fenomén pouti v sunnitském islámu(Univerzita Pardubice, 2010) Holíková, Simona; Pargačová, Viola; Machálek, VítCílem této bakalářské práce je představit fenomén pouti v sunnitském islámu. V úvodu se snažím nahlédnout na fenomén pouti s ohledem na tři monoteistická náboženství. Prostor je zde také věnován problematice posvátného a profánního v pojetí islámu. Ve druhé části je stručně nastíněna historie předislámské Arábie a zabývám se zde také otázkou návaznosti pouti na předislámský kult, islamizováním zvyku každoroční pouti do Mekky a také se pokouším objasnit symboliku jednotlivých rituálů v Koránu a islámské tradici, sunně. V následné kapitole je hlavním úkolem nahlédnout na pouť, respektive pouť do Mekky, jako na rituál přechodu (rite de passage). Dále je zde zmíněna struktura hadždže a jeho jednotlivá stádia. Poslední část je věnována tradici zijáry, tedy návštěvě posvátných míst. Ve své bakalářské práci jsem se snažila naskytnout ucelenější a doufám, že v mnohém snad pro čtenáře přínosný pohled na problematiku fenoménu pouti v sunnitském islámu.Bakalářská práce Otevřený přístup Ideologie muslimských extrémistů v Egyptě(Univerzita Pardubice, 2010) Kuntošová, Renáta; Pargačová, Viola; Fárek, MartinPráce je zaměřena na ideologie extremistů v Egyptě. Chování, jež bychom dnes označili za extremistické, lze najít jak v současnosti, tak i v historii islámského světa. Na ukázku historického extremismu jsou v práci uvedeny dvě středověké skupiny Asasíni a Cháridža. Současný extremismus je zde prezentován Organizací muslimských bratří v Egyptě a to hlavně jejich odnoží tzv. zvláštním aparátem. Práce se pokouší s užitím prostudované odborné literatury rozšířit pohled na tuto organizaci.Bakalářská práce Otevřený přístup Hidžra a její význam pro ranou muslimskou obec(Univerzita Pardubice, 2010) Hanušová, Soňa; Pargačová, Viola; Lisý, ŠtěpánPráce se zaměřuje na historickou událost hidžry, tedy odchod muslimů z Mekky v 7. století n.l. Zabývá se též budováním muslimské obce v Medíně a jejím šířením do okolních oblastí do Muhammadovy smrti. S tím souvisí i pojem džihádu, který se v té době formuje a je s hidžrou spjat.Bakalářská práce Otevřený přístup Konvertité k islámu v České republice(Univerzita Pardubice, 2009) Panýrková, Petra; Pargačová, Viola; Machálek, VítPráce se zabývá českými konvertity k islámu. Teoretická část je věnována islámu v českých zemích. Soustředí se na historii islámu zde ve dvacátém století a na současnost. Zvláštní pozornost je věnována českým konvertitům. Druhá kapitola se věnuje fenoménu konverze a třetí fenoménu konverze v islámu. Praktickou část bakalářské práce tvoří výzkumná studie mezi českými konvertity k islámu. Autorka popisuje a analyzuje motivaci, průběh konverze a její vliv na další život konvertity. Načrtnutá je zde i sociální, demografická a regionální struktura informantů.Bakalářská práce Otevřený přístup Mezináboženský dialog v kláštěře Már Músá(Univerzita Pardubice, 2009) Hutera, Jakub; Machálek, Vít; Štampach, IvanBakalářská práce se zabývá základními charakteristikami komunity Al-Khalíl, která se v kláštěře Már Músá na pokraji syrské pouště snaží o radikální inkulturaci do světa islámu. Klade si za cíl budovat oázu smíření a porozumění. Koncepci tohoto svého úsilí zakládá na intelektuálních a spirituálních zkušenostech Louise Massignona. Zejména prostřednictvím kulturního a spirituálního exodu se snaží o změnu identity. Smíření a porozumění ovšem nechce budovat na koncepcích západního myšlení, kterým je jistě i myšlenka mezináboženského dialogu samotná. S islámem se chce setkávat na platformě, která by mohla být oběma systémům - křesťanství i islámu - společná, tedy na platformě tzv. Abrahámovské pohostinnosti. Dále se práce snaží zachytit praktickou aplikaci této myšlenky v každodenním životě kláštěra, jakož i její všeobecnou angažovanost na výzvách nebeckého regionu, v němž se klášter Már Músá nachází.Bakalářská práce Otevřený přístup Příběhy praotců v Tóře a Koránu(Univerzita Pardubice, 2009) Šárovcová, Lucie; Pargačová, Viola; Lisý, ŠtěpánBakalářská práce analyzuje jednotlivé příběhy vybraných praotců/proroků, tak jak jsou zachyceny v hlavních pramenech židovské a muslimské víry - v Tóře a v Koránu. V závěru každé kapitoly se objevuje srovnání výkladu daného životního příběhu jednotlivého praotce/proroka a je upozorňováno na rozdílné v pojetí příběhu v židovské či islámské tradici. Tato práce se drží historické linie židovských a islámských dějin, zobrazuje nejdůležitější osobnosti a události, které jsou zachyceny v dvou primárních zdrojích - ve Starém zákoně a v Koránu. Začíná výkladem příběhu prvního člověka Adama a končí u Muhammada. Dále přináší příběh o potopě světa a postavě Noema. Bakalářská práce zahrnuje důležitého praotce/proroka, jehož potomci se štěpí na dvě větve - židovskou a islámskou, prvního monoteistu Abrahama. Posuneme-li se lineárně vpřed - další důležitou postavou v židovských, ale i v islámských dějinách - je postava Mojžíše. Řadu proroků uzavírá tzv. Pečeť proroků Muhammad, jemuž zjevil Bůh Korán. Uzavírá tedy nejen řadu proroků, ale i tuto práci.Bakalářská práce Otevřený přístup Půst a postní praxe ve Starém Zákoně s přihlédnutím k jeho paralele v křesťanství a islámu(Univerzita Pardubice, 2009) Diviš, Miroslav; Lisý, Štěpán; Mrázek, MilošTato práce se soustředí na základní motivy půstu, se kterými je možné setkat se v textech Tanachu a zčásti též v navazující rané rabínské literatuře. Tyto motivy jsou nahlíženy skrze biblické texty. Výchozím zdrojem, použitým v této práci, je originální hebrejský text Tanachu spolu s Českým ekumenickým překladem. Úvod práce je věnován definici půstu jakožto náboženského fenoménu, který prochází různými náboženskými tradicemi. Těžiště práce spočívá ve vymezení půstu skrze jazykovou analýzu hebrejských termínů a analýzu textů, kde se téma půstu objevuje. Právě tato analýza by měla přispět ke správnému uchopení daného tématu v rámci biblické tradice. V závěru práce je dále poukázáno na odlišnosti v chápání půstu například v rámci abrahámovské tradice.Bakalářská práce Otevřený přístup Islámská eschatologie(Univerzita Pardubice, 2009) Kuncová, Sabina; Pargačová, Viola; Machálek, VítTato práce popisuje roli různých forem náboženství v severní části Arabského poloostrova. Dále se zabývá především analýzou a interpretací pasáží Koránu, které pojednávají o posledních věcech člověka, vzkříšení, posledním soudu a údělu na onom světě. Koncepce islámské eschatologie je analyzována v kontextu etických požadavků, formulovaných v Koranu 17:24 - 41. Poslední část práce bude věnována reflexi eschatologie v islámské tradici, sunně.Bakalářská práce Otevřený přístup Islám a současná muslimská rodina v ČR(Univerzita Pardubice, 2009) Dušková, Alena; Pargačová, Viola; Machálek, VítPráce se zabývá islámem a rodinným životem muslimů, uzavíráním manželství, rozvodem, polygamií, vztahy mezi mužem a ženou. Součástí práce je i terénní výzkum mezi muslimy, kteří žijí v České republice.Bakalářská práce Otevřený přístup Světová náboženství z pohledu Buddhismu Diamantové cesty(Univerzita Pardubice, 2009) Ronovský, Vít; Fárek, Martin; Mrázek, MilošDánský učitel tibetského buddhismu lama Ole Nydahl je vůdčí postavou celosvětového společenství Buddhismu Diamantové cesty linie Karma Kagjü na Západě a kontroverzní osobností především vzhledem k jeho nevybíravým kritikám na adresu islámu, ale také jiných světových náboženství. Cílem této práce je částečné zmapování a uchopení pohledů na světová náboženství z perspektivy členů náboženské společnosti Buddhismus Diamantové cesty linie Karma Kagjü v České republice. Tématem první a druhé kapitoly je původ této linie v kontextu vadžrajány a rozvoj Buddhismu Diamantové cesty v ČR. Třetí a čtvrtá kapitola je věnována sebepochopení této náboženské společnosti a jejímu vztahu jiným směrům buddhismu a ostatním světovým náboženstvím (indické tradice, židovství, křesťanství, islám). Poslední kapitola pak nahlíží na tendence k negativnímu sebevymezování skupiny v souvislosti s konstrukcí osobní náboženské identity členů. Pokouší se také analyzovat hlubší příčiny těchto tendencí a funkce negativního sebedefinování pro sociální organismus tohoto nového náboženského hnutí.