Digitální knihovnaUPCE
 

Katedra filosofie a religionistiky / Department of Philosophy and Religious Studies

Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/3873

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 14
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Buddhistické skupiny v České republice. Pojetí smrti a praxe spojená se smrtí ve třech buddhistických směrech
    (Univerzita Pardubice, 2010) Ježek, Luboš; Fárek, Martin; Titz, Pavel
    Buddhistické učení představuje cestu osvobození a rozvinutí duchovního potenciálu. Toto učení nabízí celou řadu praxí a metod, které jsou spojené se smrtí. Nicméně buddhismus jako takový nelze považovat za náboženství smrti. Cílem celé práce je představit praxe a chápání smrti v buddhismu v tradičním i západním prostředí. Porozumění smrti a umírání je představeno třemi skupinami, které působí v České republice a navazují na tři hlavní tradice buddhistického učení. První kapitola rozpracovává témata jako je: smrt v buddhismu, smrt Buddhy Šákjamuniho, obecné pochopení a praxe používané ve všech hlavních směrech, motivy buddhistické přípravy na smrt a také buddhistický přístup k sebevraždě. Druhá kapitola představuje praxe a chápání smrti v théravádovém učení společně se skupinou Buddha Mangala. Ve třetí kapitole je pochopení mahájánového buddhismu a školy Sótó. Čtvrtá kapitola nabízí pohled a praxe vadžrajánového učení a komunity Dzogčhenu. Závěr práce obsahuje sumarizaci výsledků.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Mormonismus v současném křesťanství
    (Univerzita Pardubice, 2010) Kvochová, Kateřina; Fárek, Martin; Machálek, Vít
    Joseph Smith je zakladatelem velice pozoruhodné náboženské společnosti Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů, někdy označované jako mormoni. Hnutí vzniklo v Americe, ale v současnosti je rozšířené téměř po celém světě. Cílem práce je zamyšlení a se nad tím, zda jsou mormoni křesťané. Tématem první a druhé kapitoly je nejprve přiblížit a představit obecně toto náboženské společenství. Uchopit jejich literaturu, stručnou historii a současné počty věřících. Tím dokreslit jejich vývoj. Třetí a čtvrtá kapitola je věnována typologii jednotlivých přístupů k mormonům. Dále procesu registrace na Slovensku, s ohledem na dané téma, v tomto případě jde o sebehodnocení samotných členů, tomu jak sami sebe pojímají a prezentují se na veřejnost. Poslední kapitola pak nahlíží na postoje tradičních církví v české republice k CJKSpd. Pokouší se také o shrnutí argumentů k tématu mormonů jako křesťanů.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Náboženství bönu v Tibetu a tradice znovunalezených pokladů terma
    (Univerzita Pardubice, 2010) Drahorádová, Zuzana; Fárek, Martin; Štampach, Ivan
    Bön je v současné době již poměrně známá tibetská tradice. Tato práce slouží jako systematický a přehledný úvod do této tibetské tradice bönu. Čtenář bude seznámen se základními pojmy bönu a s historickým kontextem, ve kterém se bön rozvíjel. Ve druhé kapitole je představen zakladatel bönu Tönpa Šenrab Miwo a jeho život. Tématem třetí a čtvrté kapitoly je historický vývoj bönu. Práce odpovídá na otázky týkající se pronásledování bönu, kdy se konalo a kdo bön pronásledoval. V té souvislosti jsou zmíněni jak mytičtí, tak i historičtí králové v Tibetu. Bön ve svém vývoji podstupuje mnoho změn. Hlavní změnou se stává jeho reorganizace a instituonalizace, která má počátky v desátém století. Práce se soustředí na tradici terem. Termy jsou texty, které byly uschovány, aby nebyly při pronásledování bönu zničeny. Reorganizace je postavena právě na těchto textech. Na reorganizaci bönu se také podílely konkrétní osoby a celé rodinné linie. Jsou zde zmíněna jména a životy těchto osob a rodin. V závěrečné páté kapitole se čtenář seznámí s posvátnou zemí Olmo lungring. Je to místo, kde se měl narodit zakladatel bönu Tönpa Šenrab. K zemi Olmo lungring se váže mnoho otázek. Čtenář bude uveden do této problematiky, která se týká především lokalizace Omlo lungring. V celé práci je používán jak náhled badatelů, tak i náhled samotných následovníků bönu.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Náboženské skupiny na okraji společnosti
    (Univerzita Pardubice, 2009) Špaček, Ladislav; Fárek, Martin; Bubík, Tomáš
    Práce pojednává o historii vybraných náboženských skupin - svědků Jehovových a Bahá´í - v českých zemích a vztah státu k těmto skupinám. Stejně tak popisuje realizaci náboženských skupin v určitých historických obdobích a problematiku těchto aktivit. Každá z vybraných skupin má svou vlastní kapitolu a jednotlivá období jsou řazena v podkapitolách. Závěr práce je věnován srovnání skupin a vybrané problematice, týkající se zejména spolupráce se státními orgány v totalitní době.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Pojetí bódhisattvy v théravádovém buddhismu
    (Univerzita Pardubice, 2009) Málková, Žaneta; Fárek, Martin; Bubík, Tomáš
    Práce se zabývá postavou bódhisattvy a proměnami jejího chápání v rámci théravádového buddhismu. Pojem "bódhisattva" je obvykle spíše spojován s mahájánovým směrem buddhismu; méně už je známo, že i théraváda obsahuje rozpracovanou nauku o cestě bódhisattvy. Práce sleduje vývoj této nauky v textech pálijského kánonu, komentářích, podkomentářích a pozdější nekanonické literatuře.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Světová náboženství z pohledu Buddhismu Diamantové cesty
    (Univerzita Pardubice, 2009) Ronovský, Vít; Fárek, Martin; Mrázek, Miloš
    Dánský učitel tibetského buddhismu lama Ole Nydahl je vůdčí postavou celosvětového společenství Buddhismu Diamantové cesty linie Karma Kagjü na Západě a kontroverzní osobností především vzhledem k jeho nevybíravým kritikám na adresu islámu, ale také jiných světových náboženství. Cílem této práce je částečné zmapování a uchopení pohledů na světová náboženství z perspektivy členů náboženské společnosti Buddhismus Diamantové cesty linie Karma Kagjü v České republice. Tématem první a druhé kapitoly je původ této linie v kontextu vadžrajány a rozvoj Buddhismu Diamantové cesty v ČR. Třetí a čtvrtá kapitola je věnována sebepochopení této náboženské společnosti a jejímu vztahu jiným směrům buddhismu a ostatním světovým náboženstvím (indické tradice, židovství, křesťanství, islám). Poslední kapitola pak nahlíží na tendence k negativnímu sebevymezování skupiny v souvislosti s konstrukcí osobní náboženské identity členů. Pokouší se také analyzovat hlubší příčiny těchto tendencí a funkce negativního sebedefinování pro sociální organismus tohoto nového náboženského hnutí.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Jóga v českých zemích v době komunistické vlády
    (Univerzita Pardubice, 2009) Vyoralová, Adéla; Fárek, Martin; Machálek, Vít
    Tato práce se snaží nastínit situaci jógy v českých zemích za období komunismu, tedy hlavně mezi lety 1948 až 1989. Tato práce se neomezuje jen na období komunistického režimu. V první kapitole jsou uvedeny počátky jógy v Indii, stručně také její filosofie a třídění na čtyři hlavní směry, které se v ní utvořily. Jsou jimi hathajóga, karmajóga, bhaktijóga a džňánajóga. V druhé kapitole jsou uvedeny počátky a průběh setkávání Západu s indickou kulturou, od starověku až po 20. století. Dále setkávání Indie s českou kulturou ve třetí kapitole. Dále představím české osobnosti, které se jógou zabývaly nebo jí byly ovlivněny. Těmi osobnostmi jsou čeští, popřípadě českoslovenští, mystici, indologové, atd. Během popisu jednotlivých jógových tradic, či společností, které mají u nás největší zastoupení, se také zmíním o perzekuci ze strany komunismu, čerpat budu hlavně z rozhovorů s pamětníky. Na závěr se pokusím shrnout poznatky, které jsem za dobu své práce načerpala.
  • Diplomová práceOmezený přístup
    Vznik sikhismu v kontextu indických náboženských tradic
    (Univerzita Pardubice, 2008) Brychta, Ondřej; Fárek, Martin; Lisý, Štěpán
    Diplomová práce analyzuje počátky sikhismu v kontextu dobových indických náboženských tradic. První kapitola se zabývá prameny informací o životě a tvorbě Gurúa Nanáka, které jsou dostupné pro účely badatelského výzkumu. Druhá kapitola pojednává o různých aspektech nauk devocionálních tradic uctívačů boha Višnua a třetí kapitola se soustředí na náboženské poselství známých duchovních učitelů a básníků označovaných jako santové. Příběh Nánakova života, jeho údajné osobní náboženské zkušenosti a jeho cest, je stručně vylíčen v kapitole čtvrté. Cílem páté kapitoly je prozkoumat Nánakovo pojetí božství, šestá kapitola se zaměřuje na analýzu Nánakova učení o vztahu člověka k Bohu. Nánakův přístup k tradičním institucím je zhodnocen v sedmé kapitole. Osmá kapitola nabízí stručný nástin filosofie a praxe následovníků asketické tradice známé jako náthjóga a v deváté kapitole je věnována zvláštní pozornost rozmanitým formám přítomnosti islámu v Indii. V závěrečné kapitole je vylíčen proces formování stěžejního sikhského písma zvaného Gurú Granth Sáhib.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Náboženská a společenská role ženy v hinduistické rodině
    (Univerzita Pardubice, 2008) Hanáková, Lenka; Fárek, Martin; Pargačová, Viola
    Práce se zaměřuje na postavení hinduistické ženy v historických souvislostech se zaměřením na rituály, především přechodové jako je narození, svatba a smrt. Jedna kapitola se též věnuje mediálně známému (nejen) indickému zvyku satí. Práce má za cíl zmapovat změnu, kterou indické ženy prodělaly a prodělávají dodnes. Poslední část práce se zaměřuje právě na dnešní stav hinduistické rodiny a společnosti s reflexí současných diskutabilních problémů, jako je rovnoprávnost žen, otázka věna, rozvod, vzdělání a gramotnosti vůbec, s čímž poté souvisí i uplatnění indických žen na trhu práce.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Meditační centrum Shangri-La. Inovace a rozvoj hnutí Bhagavána Radžníše v České republice
    (Univerzita Pardubice, 2008) Skuhrovcová, Štěpánka; Fárek, Martin; Štampach, Ivan
    Tato práce dokumentuje a interpretuje současné chápání učení a prováděné praxe v Meditačním centru Osho Shangri La. A dále srovnává tuto současnou praxi a způsob života neosannjásinů s praxí v době života Bhagavána Radžníše (Osha). Představeny jsou Osho meditace, Osho meditační terapie a importované terapie do hnutí Bhagavána Radžníše. Je zde také nastíněn vývoj celého uskupení příznivců Bhagavána Radžníše. Zdůrazněno je i současné vnímání života samotných neossanjásinů, kteří se sami vidí jako lidé, kteří se inspirují Oshem, nikoli jako nové náboženské hnutí Osha (či Bhagavána Radžníše).