Digitální knihovnaUPCE
 

Katedra věd o výchově

Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/3876

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 78
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Vzdělávání a soužití s nadaným dítětem - radost nebo problém?
    (Univerzita Pardubice, 2024) Stryková, Kateřina; Ehlová, Marcela; Šándorová, Zdenka
    Práce popisuje pohledy na nadané dítě z různých oblastí života, na jeho vzdělávání a soužití s ním. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů a bližšímu seznámení s problematikou nadaného dítěte ve škole a v rodině. Praktická část má kvalitativní design, jehož cílem je najít pozitiva a negativa při práci, vzdělávání a v soužití s nadaným dítětem. Cílem praktické části je porovnání dvou nadaných dětí a přístupů k jejich vzdělávání a výchově, vytvořené na základě polostrukturovaných rozhovorů a analýz dokumentů. Výzkumný soubor tvoří rodiny a odborní pracovníci, kteří spolupracují s konkrétními nadanými dětmi.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Srovnání učebních stylů studentů prvních a třetích ročníků Fakulty filozofické a Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice
    (Univerzita Pardubice, 2024) Hasilová, Simona; Křišťálová, Jana; Hájková, Lucie
    Cílem této bakalářské práce je zmapovat, jaké rozdíly jsou mezi učebními styly studentů prvních a třetích ročníků vybraných fakult Univerzity Pardubice. Teoretická část zabývá učením, styly učení, vzděláváním a druhy vzdělávání. Dále se práce věnuje učebním strategiím. Cílem praktické části je zjistit, v čem se liší učební styly studentů prvních a třetích ročníků, zdali se učí v průběhu celého semestru, z jakých materiálů čerpají informace ke zkouškám, jestli se studenti setkávají za účelem přípravy na zkoušku, kde se ve většině případech učí a zda dbají na zdravý cirkadiánní rytmus. Údaje jsou zjištěny pomocí kvantitativního výzkumu, který byl prováděn formou anonymních dotazníků. Výzkum se týká vysokoškolských studentů prvních a třetích ročníků bakalářských oborů z Fakulty filozofické a Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Lateralita jako pedagogický problém
    (Univerzita Pardubice, 2024) Klemera, Martin; Šándorová, Zdenka; Myslivec, Jaroslav
    Bakalářská práce se zabývá tématem laterality jako pedagogickým problémem. Teoretická část je zaměřena na terminologii, lateralitu z pohledu historického, neurologického a pedagogického včetně diagnostiky. Z hlediska vývojové psychologie je popsána cílová skupina - vysokoškolští studenti, na kterou se zaměřuje praktická -výzkumná část práce. Praktická část je zpracována kvantitativní metodologií, metodou dotazníku. Cílem práce je zjistit vliv laterality na vzdělávání studentů Fakulty filozofické Univerzity Pardubice.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Vývoj základního školství v obci Orlické Záhoří v proměnách staletí
    (Univerzita Pardubice, 2024) Brychová, Anna; Rýdl, Karel; Ďatko, Ilona
    Bakalářská práce pojednává o vývoji základního školství v obci Orlické Záhoří od 18. století po současnost. Skládá se ze dvou částí. Teoretická část se zabývá historií obce Orlické Záhoří a málotřídních škol v jednotlivých osadách, které jsou součástí obce, a popisuje aktuální stav málotřídní školy současné. Budou použity běžné historiografické metody s vnitřní a vnější kritikou pramenů. Cílem teoretické oblasti je popsat základní školství v obci Orlické Záhoří již od prvních zmínek od založení v roce 1887 až do současnosti. V praktické části se uplatňuje kvalitativní výzkum, metodou sběru dat byl zvolen polostrukturovaný rozhovor s pamětníky a bývalým ředitelem málotřídní školy. Výsledkem výzkumného šetření bude zmapovaní vývoje základního školství v obci Orlické Záhoří.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Stres učitelů během pandemie Covid - 19. Rozdíly mezi českými a pol- skými učiteli
    (Univerzita Pardubice, 2023) Marzecová, Sabina; Křišťálová, Jana; Hájková, Lucie
    Bakalářská práce se bude zabývat problematikou stresu učitelů druhého stupně základních škol v době distanční výuky. Jejím cílem bude zjistit, s jakými stresory se čeští a polští učitelé během pandemie setkali. V teoretické části práce se budu věnovat především pojmu stres a s ním spojenými výrazy jako stresor, stresové situace, historie výzkumu stresu, jeho příčiny a důsledky. Dále budou přiblíženy pojmy duševní hygiena a syndrom vyhoření. Praktickou část bude tvořit kvalitativní výzkum formou polostrukturovaného rozhovoru, jehož respondenty budou učitelé rodného či cizího jazyka. Cílem tohoto výzkumu bude identifikovat stresory, s nimiž se učitelé setkali, a zjistit, jak s nimi pracují.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Analýza trávení volného času dětí na ZŠ
    (Univerzita Pardubice, 2023) Stejskalová, Linda; Sychrová, Adriana; Rýdl, Karel
    Bakalářská práce se zabývá problematikou trávení volného času dětí na základní škole. Teoretická část práce se věnuje vývojovým obdobím dětí na ZŠ jako je mladší školní věk a pubescence. Dále zde najdeme vymezení základních pojmů jako volný čas, výchova mimo vyučování, výchova ve volném čase, funkce výchovy, zařízení pro volnočasové aktivity. Poslední část teoretické části se zabývá samotným městem Letovice a nabídkami volnočasových aktivit, které jsou zde nabízeny. Praktická část je tvořena kvantitativním výzkumem, který je tvořen formou dotazníkového šetření. Cílem praktické části je zjistit, jak a kde děti tráví svůj volný čas a na základě získaných informací bude vytvořena mapa nejvíce navštěvovaných míst pro trávení volného času, která může být inspirací pro město, děti i rodiče.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Formování autority učitele na základní škole
    (Univerzita Pardubice, 2023) Hejhalová, Kamila; Rýdl, Karel; Ehlová, Marcela
    Práce se zabývá autoritou učitele na základní škole. Popisuje faktory, které autoritu učitele posilují nebo oslabují. Zabývá se dalšími hledisky, ze kterých je potřeba na autoritu učitele pohlížet, a na co dbát, aby autorita učitele ve škole fungovala. Práce se neorientuje pouze na formální autoritu učitele, ale poukazuje hlavně na formování respektu a vztahu mezi žákem a učitelem a formování autority neformální. Cílem práce je analyzovat dosavadní poznatky formování autority učitele a porovnat je s výsledky výzkumu případové studie na konkrétní základní škole v současnosti.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Podoba výchovných stylů v rodinách ohrožených sociálním vyloučením
    (Univerzita Pardubice, 2023) Veselá, Eliška; Škoviera, Albín; Rýdl, Karel
    Diplomová práce se zabývá tématem podoby výchovných stylů v rodinách ohrožených sociálním vyloučením. Teoretická část práce se zabývá definováním rodiny, ohrožené rodiny, výchovných stylů, metod a prostředků výchovy, sociálním vyloučením a jeho charakteristikou. Cílem praktické části je zjistit jaké výchovné styly aplikují klienti sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi ve svých rodinách v porovnání s rodinami, které s danou službou nespolupracují. Praktická část je realizována jako kvantitativní výzkumné šetření prostřednictvím dotazníkového šetření s klienty vybrané sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a s rodinami nespolupracujícími s danou službou.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Distanční výuka v Dětském domově v Pardubicích
    (Univerzita Pardubice, 2022) Fedorčuk, Nadija; Šándorová, Zdenka; Ďatko, Ilona
    Diplomová práce bude zaměřena na realizaci distanční výuky v dětském domově v době opatření COVID-19. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části bude popsán obecně systém péče o děti v dětských domovech a okolnosti distanční výuky v době pandemie COVID-19. Konkrétním sledovaným pracovištěm bude Dětský domov v Pardubicích, kde bude realizována praktická část. Bude využita kvalitativní výzkumná strategie s využitím metod analýzy dokumentů, narativního a polostrukturovaného rozhovoru a pozorování průběhu distanční výuky. Respondenty budou děti z dětského domova, které absolvovaly distanční výuku a na distanční výuce participující pracovníci domova. Cílem práce bude analyzovat specifika procesu distanční výuky v konkrétním dětském domově a identifikovat dopady na edukaci dětí dětského domova.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Využití terapií v edukačním procesu žáků se speciálními potřebami
    (Univerzita Pardubice, 2022) Ehl, Petr; Šándorová, Zdenka; Škoviera, Albín
    Diplomová práce bude zaměřena na aktuální téma, a to na problematiku využití terapií v edukačním procesu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Její zpracování bude klasicky rozděleno na teoretickou a praktickou část - výzkum. V teoretické části budou vysvětleny základní oblasti - terapie - arteterapie, muzikoterapie, biblioterapie, hippoterapie, žák se speciálními potřebami, legislativa V praktické výzkumné části realizované kvalitativním designem využijeme metod analýzy dokumentů, pozorování a rozhovory. Cílem práce je zjistit, jaké formy terapií se používají nejčastěji, jaké terapie převažují na Základních školách a Speciálních školách a jak jednotlivé terapie individuálně působí na rozvoj žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.