Digitální knihovnaUPCE
 

Katedra věd o výchově

Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/3876

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 26
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Vzdělávání a soužití s nadaným dítětem - radost nebo problém?
    (Univerzita Pardubice, 2024) Stryková, Kateřina; Ehlová, Marcela; Šándorová, Zdenka
    Práce popisuje pohledy na nadané dítě z různých oblastí života, na jeho vzdělávání a soužití s ním. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů a bližšímu seznámení s problematikou nadaného dítěte ve škole a v rodině. Praktická část má kvalitativní design, jehož cílem je najít pozitiva a negativa při práci, vzdělávání a v soužití s nadaným dítětem. Cílem praktické části je porovnání dvou nadaných dětí a přístupů k jejich vzdělávání a výchově, vytvořené na základě polostrukturovaných rozhovorů a analýz dokumentů. Výzkumný soubor tvoří rodiny a odborní pracovníci, kteří spolupracují s konkrétními nadanými dětmi.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Podoba výchovných stylů v rodinách ohrožených sociálním vyloučením
    (Univerzita Pardubice, 2023) Veselá, Eliška; Škoviera, Albín; Rýdl, Karel
    Diplomová práce se zabývá tématem podoby výchovných stylů v rodinách ohrožených sociálním vyloučením. Teoretická část práce se zabývá definováním rodiny, ohrožené rodiny, výchovných stylů, metod a prostředků výchovy, sociálním vyloučením a jeho charakteristikou. Cílem praktické části je zjistit jaké výchovné styly aplikují klienti sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi ve svých rodinách v porovnání s rodinami, které s danou službou nespolupracují. Praktická část je realizována jako kvantitativní výzkumné šetření prostřednictvím dotazníkového šetření s klienty vybrané sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a s rodinami nespolupracujícími s danou službou.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Distanční výuka v Dětském domově v Pardubicích
    (Univerzita Pardubice, 2022) Fedorčuk, Nadija; Šándorová, Zdenka; Ďatko, Ilona
    Diplomová práce bude zaměřena na realizaci distanční výuky v dětském domově v době opatření COVID-19. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části bude popsán obecně systém péče o děti v dětských domovech a okolnosti distanční výuky v době pandemie COVID-19. Konkrétním sledovaným pracovištěm bude Dětský domov v Pardubicích, kde bude realizována praktická část. Bude využita kvalitativní výzkumná strategie s využitím metod analýzy dokumentů, narativního a polostrukturovaného rozhovoru a pozorování průběhu distanční výuky. Respondenty budou děti z dětského domova, které absolvovaly distanční výuku a na distanční výuce participující pracovníci domova. Cílem práce bude analyzovat specifika procesu distanční výuky v konkrétním dětském domově a identifikovat dopady na edukaci dětí dětského domova.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Využití terapií v edukačním procesu žáků se speciálními potřebami
    (Univerzita Pardubice, 2022) Ehl, Petr; Šándorová, Zdenka; Škoviera, Albín
    Diplomová práce bude zaměřena na aktuální téma, a to na problematiku využití terapií v edukačním procesu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Její zpracování bude klasicky rozděleno na teoretickou a praktickou část - výzkum. V teoretické části budou vysvětleny základní oblasti - terapie - arteterapie, muzikoterapie, biblioterapie, hippoterapie, žák se speciálními potřebami, legislativa V praktické výzkumné části realizované kvalitativním designem využijeme metod analýzy dokumentů, pozorování a rozhovory. Cílem práce je zjistit, jaké formy terapií se používají nejčastěji, jaké terapie převažují na Základních školách a Speciálních školách a jak jednotlivé terapie individuálně působí na rozvoj žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Rodičovství v azylovém domě pro ženy a matky s dětmi
    (Univerzita Pardubice, 2022) Vrublová, Vendula; Sychrová, Adriana; Šándorová, Zdenka
    Diplomová práce se zaměřuje na rodičovství v azylovém domě pro ženy a matky s dětmi s cílem popsat výchovu a péči o děti. Teoretická část přibližuje téma rodičovství, rodiny a popis rolí otce a matky. V neposlední řadě se práce zabývá azylovým domem jako pobytovou službou podle Zákona o sociálních službách, popisuje, jaké poskytuje služby nebo jeho personální zajištění, zaměřuje se zejména na azylový dům pro ženy a matky s dětmi. V praktické části práce je zpracován kvalitativní výzkum pomocí rozhovorů s matkami žijícími s dětmi v azylovém domě, a které se ocitly v tíživé sociální situace bez vlastního bydlení.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Výchovné aspekty v činnosti Dona Bosca, A. S. Makarenka, J. Korczaka
    (Univerzita Pardubice, 2020) Vančurová, Nikola; Rýdl, Karel; Škoviera, Albín
    Diplomová práce se zabývá významnými sociálními pedagogy Donem Boscem, Antonem Semjonovičem Makarenkem a Januszem Korczakem. V kapitolách teoretické části jsou uvedené osobnosti lidsky i profesně přiblíženy. Praktická část se věnuje jejich hlubší analýze a následně komparaci v biografické a odborné pedagogické oblasti.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Pedagogika Montessori a její zaměření na podporu dítěte při rozvíjení jeho poznatků a dovedností
    (Univerzita Pardubice, 2019) Havelková, Michaela; Šándorová, Zdenka; Ďatko, Ilona
    Tato diplomová práce se zaměřuje na alternativní pedagogický směr zvaný Montessori pedagogika. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část prvotně představuje alternativní vzdělávání a některé alternativní pedagogické směry, následně se zaměřuje především na pedagogiku Montessori, její metody, cíle a historii. Empirická část je zaměřena na výzkum, který byl realizován v Pardubicích v předškolních Montessori zařízeních. Výzkum je proveden prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, pozorování a dotazníkového šetření.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Role a smysl etické výchovy ve vzdělávacím procesu na základních a středních školách
    (Univerzita Pardubice, 2019) Salač, Jan; Sychrová, Adriana; Škoviera, Albín
    Diplomová práce se zabývá předmětem etické výchovy ve vzdělávacím procesu základních a středních škol. Reflektuje ve vztahu k etické výchově základní pojmy jako etika, morálka, výchova, identita, kompetence či socializace. Cílem práce je snaha odpovědět na otázku, proč by měla být etická výchova jakožto doplňkový vzdělávací předmět přijímána maximem základních a středních škol do jejich školního vzdělávacího programu. Další částí diplomové práce je také poukázat na důležitost etické výchovy ve vztahu k jejímu systematickému působení na utváření hodnot, postojů a celkové identity žáka. Praktická část je uskutečněna kvalitativní metodou, konkrétně polostrukturovanými rozhovory s erudovanými odborníky ve studované problematice.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Chudoba rodin s nezletilými dětmi a podpora jejich vzdělávání v Královéhradeckém kraji
    (Univerzita Pardubice, 2019) Hálová, Lucie; Sychrová, Adriana; Šándorová, Zdenka
    Diplomová práce je zaměřena na chudobu rodin s nezletilými dětmi a podporu jejich vzdělávání. Představuje nám problematiku chudoby, která je popsána v širších souvislostech. Je podrobně rozebrán koncept chudoby a sociální nerovnosti ve společnosti a s tímto tématem související význam a funkce rodiny. Jednotlivé případové studie se zaměřují na rodinu jako celek, její socio-kulturní znevýhodnění a podporu dětem s domácí přípravou do školy. Součástí případové studie jsou také výpovědi učitelů, kteří se ke vzdělávání dětí ze znevýhodněného prostředí vyjadřují.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Přechod z prvního stupně Montessori na druhý stupeň běžné školy
    (Univerzita Pardubice, 2019) Musilová, Kateřina; Rýdl, Karel; Ďatko, Ilona
    Výzkum se zabývá tématem přechodu žáků z prvního stupně Montessori školy na druhý stupeň běžné školy. Cílem je blíže prozkoumat, jak tento přechod u dětí probíhá. Pomocí komunikace s rodiči, učiteli a dětmi formou rozhovorů a dotazníků bych ráda zjistila, jak probíhá socializace ve třídě a změny týkající se přechodu např. reakce dítěte na změnu, případná změna klasifikace v reakci na jinou formu známkování, zájem žáků o vyučovací předměty a názory dětí na rozdílné systémy škol.