Abstrakt:
Postoje J. A. Komenského k islámu vycházely ze středověkých stereotypů (spojování islámu s poživačností, násilím atd.) a z konceptů doby reformace a konfesionalismu (stavění Muhammada do jedné roviny s papežem, kalvinoturcismus). Byly také spojeny s eschatologickými očekáváními a s nadějí na pokřesťanštění muslimů. Současně však Komenský např. ve svém životním díle „Consultatio“ a především v „Bibliorum Turcicorum dedicatio“, svém jediném textu zaměřeném výhradně na islám, směřoval k překonávání předsudků a k postoji tolerance a respektu. Zatímco Komenský rozhodně bojoval proti odmítání pravověrné víry v Krista a v trojjediného Boha uvnitř křesťanství, ve vztahu k muslimům dokázal jejich úctu k Ježíši jako prorokovi považovat za důvod k tomu, aby vůči nim křesťané zachovávali toleranci. Bez ohledu na nejednoznačnost svých postojů může být Komenský považován za jednoho z předchůdců mezináboženského dialogu a za autora inspirativního i pro dnešní teology, kteří usilují o spojení dialogu s islámem a věrnosti křesťanské identitě.