Digitální knihovnaUPCE
 

Publikační činnost akademických pracovníků FF / FF Research Outputs

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/34540

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 599
  • Náhled
    ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
    Pohnání Hynka Bernarta Záviše z Osenice a na Bítovanech před soud nejvyššího purkrabství pražského léta páně 1597. Stručná poznámka k majetkovému zázemí drobné venkovské šlechty na přelomu 16. a 17. století.
    (2023) Richter, David
    Článek se zabývá osobou Hynka Bernarta Záviše z Osenice, mezi léty 1595 až 1607 (spolu)držitele části vsi Bítovany (včetně tvrze a poplužního dvora), po roce 1607 již jen pána mlýna a několika poddaných. Pozornost je zaměřena zejména na jeho majetkovou situaci a finanční nesnáze provázející jeho nemovitou držbu. Hynek Bernart zemřel na začátku roku 1613, avšak část vsi zůstala v držení rodu až do roku 1630. Pro nezbytný kontext má tak studie přesah ještě do pobělohorského období. Bítovany držené rodem Závišů z Osenice jsou jedním z reprezentativních příkladů majetku v rukou rodu drobné šlechty v předbělohorském období. V této době nebylo ještě stále výjimkou, že řada vsí byla rozdělena na díly držené nejen různými členy téhož rodu, ale také nositeli odlišných erbů. Byl to navíc přelomový čas vyznačující se mimo jiné řadou hospodářských a ekonomických změn, se kterými se tyto drobné rody snažily vyrovnat.
  • Náhled
    ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
    K vývoji akademizace učitelské přípravy v českých zemích
    (2023) Rýdl, Karel; Novotný, Miroslav
    Článek nabízí vývoj utváření akademického (vysokoškolského) vzdělávání učitelstva během posledních 200 let v českých zemích. Text přináší argumenty proti snahám politiků omezit akademickou úroveň přípravy učitelů.
  • Náhled
    ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
    Vzory detí v pôvodných úplných rodinách a v detských domovoch
    (2023) Škoviera, Albín; Soukalová, Veronika; Rýdl, Karel
    Príspevok prezentuje výskumnú sondu zameranú na komparáciu vzorov detí, ktoré vyrastajú v detských domovoch a detí v úplných pôvodných rodinách. V teoretickej časti sa vymedzuje základný pojem a prezentujú niektoré názory odborníkov na dôležitosť vzorov pre deti, vrátane vzorov ženských a mužských. Výskum sa snaží identifikovať preferencie porovnávaných podskupín a zistiť, čo im na vzoroch imponuje/ neimponuje. Výskumným nástrojom bola Q- metodológia.
  • Náhled
    ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
    Foster Care in the Context of Trends and Changes in the Concept of Parenthood
    (2023) Škoviera, Albín
    The author perceives the contexts of contemporary changes through the lens of the problems of children growing up outside their biological family, e.g. in foster care and adoption, but also in various social and educational institutions. It asks whether the best interests of the child are not in fact more likely to be the interests of a specific section of parents with their own interests at heart, or those of adults who are part of ideological lobby groups. It highlights the fact that the upbringing and care of children growing up outside the biological family has a number of legal, ethical, psychological and educational aspects that are complicated to reconcile optimally for the benefit of the child at the present time.
  • Náhled
    ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
    TRADITIONS OF ORIGIN OF SELECTED ETHNIC GROUPS IN NIGERIA: A PANACEA FOR NATIONAL INTEGRATION PEACE AND SECURITY
    (2023) Yakubu, Suleiman; Aikoye Baba, Abdulkadir
    The search for national integration, peace and security has continued to occupy the front burner in any meaningful discourse on national development. In Nigeria, this is largely informed by the nexus between ethnic identity and competition in distribution of national resources and power. This has further spurred tensed arguments, disputes and violence among the over three hundred ethnic identities in the country, thus posing overwhelming security and development challenges. A great majority of scholars often suggest solutions to these challenges in resource allocation, federal character, devolution of power, just to mention a few. This paper interrogates the traditions of origin of selected ethnic identities with a view to resolving major identity crisis. This would thus, engender peace, national integration and development. It is a position of this paper that the traditions of origin of Nigerian ethnic identities such as the Hausa, Igbo, Yoruba, Bini, Kanuri, Igala, Nupe, Itsekiri and many others present a platform for peace, unity and national integration. This is discernible from the high degree of interconnectivity or similarity among these groups as reflected in their traditions of origin. This would undoubtedly address myriads of security and development challenges facing Nigeria in the twenty-first century. This research gap would be addressed from an historical point of view using both primary and secondary sources.
  • Náhled
    ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
    Ochrana přírody na Papui Nové Guineji – příležitost nebo past?
    (2023) Bláha, Jan Daniel; Soukup, Martin
    Článek se zabývá pozitivními a negativními dopady zřizování chráněných přírodních území. Příklad z Papuy Nové Guineje ukazuje, jaká pozitiva a negativa přináší ochrana přírody do prostředí komunit, které mají relativně malé materiální požadavky ve srovnání s požadavky naší společnosti.
  • Náhled
    ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
    Conflicts with Novelty: Intelligibility Crisis and the Case of the Yugoslav Narrative
    (Babes-Bolyai University, 2023) Lukic, Vladimir
    This paper deals with the notion of intelligibility crisis in terms of conflict and harmony. Namely, we will analyze the notion of intelligibility from MacIntyre's philosophical opus and apply it to the historical case. Intelligibility, according to MacIntyre, is the notion which provides us with contextual meaning and embeds our actions with sense within the specific tradition. Intelligibility crisis is the term that is coined to provide a descriptive account of the phenomenon when we cannot connect ourselves with a new social context in which we find ourselves in. To further elaborate on this and apply it onto an example, we shall use the historical case of the Yugoslavian nation. We will provide analysis between three different contextual narratives - pre-Yugoslav narrative, Yugoslav narrative, and post-Yugoslav narrative. After applying the notion of intelligibility crisis onto this historical case study, we will notice how people of one social narrative lose intelligibility by going into another social narrative. Furthermore, we shall consider the notions of conflicts and harmony as those that are connected to intelligibility. The main argument from the descriptive state of things which was offered would be the following - conflicting sentiments arise when we are not in harmony with the narrative within which we have attained intelligibility.
  • Náhled
    ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
    Marie Manrique de Lara mladší a Karel z Lichtenštejna, aneb milenecká láska s finančními výhodami
    (2023) Vařeka, Marek
    Milenecký vztah Karla z Lichtenštejna a Marie Manrique de Lary na přelomu 16. a 17. století nám ukazuje složitou ekonomiku tehdejší doby. Oba milenci spolu výhodně obchodovali na úrovní úvěrových půjček, které byly pro obě strany výhodné.
  • Náhled
    ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
    Social Class in the Czech Physicians’ Quest for Professional Authority and Social Acknowledgement, 1830s–1930s
    (2023) Rambousková, Barbora; Martykánová, Darina
    In the mid-nineteenth century, physicians in the Czech lands could claim neither elite status as a professional group nor unquestioned authority in the medical field. Despite the legal protection granted by the Habsburg Monarchy, they did not have an efficient monopoly on medical authority and practice and had to face fierce competition from lay healers, male and female, and other medical professionals. This article examines how Czech-speaking physicians navigated social dynamics in nineteenth-century society in urban and rural areas and how they strove to strengthen their authority in the medical field both through appeals to their professional credentials and through class and gender discourses. We identify individual strategies of social ascension and collective efforts to boost the standing and authority of the whole professional group. Practices such as socializing in patriotic circles and authoring medical guidebooks for laymen proved as important as publications in the professional press and the work of professional associations in this complex effort, which was eventually crowned with success in interwar Czechoslovakia.
  • Náhled
    ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
    Perception, Self, and Zen: On Iris Murdoch and the Taming of Simone Weil
    (MDPI, 2023) Caprioglio Panizza, Silvia
    How do we see the world aright? This question is central to Iris Murdoch's philosophy as well as to that of her great source of inspiration, Simone Weil. For both of them, not only our action, but the very quality of our being depends on the ability to see things as they are, where vision is both a metaphor for immediate understanding and a literal expression of the requirement to train our perception so as to get rid of illusions. For both, too, the method to achieve this goal is attention. For both, finally, attention requires a dethronement of the self, considered as the source of illusion. In this paper I investigate what moral perception means for each of these philosophers and how it operates through attention and its relationship with the self. I will show that, despite many striking similarities, Murdoch's project does not equal 'Weil minus God', but offers a different concept of the self, a different understanding of its removal, and therefore a different picture of attention and moral perception. In evaluating both views, I will gesture towards a third way represented by Zen Buddhism, which both philosophers variously consider but do not embrace.