Tato disertační práce popisuje obraz proměny ženských filmových hvězd v moderní české společnosti v první polovině dvacátého století, a to pomocí fenoménu konstruktu hvězdy jako prvku metody filmových teorií pro studium nejenom samotných dějin kinematografie, ale
zejména socio-kulturních dějin a dějin žen. Ukazuje, jak skrze poválečnou retribuci dochází až ke zcela řízenému zániku samotného hvězdného konstruktu. Zabývá se oblastmi politických dějin, socio-kulturních dějin, dějin každodennosti, women´shistory a dějin filmu. Na základě
heuristiky dobových periodik, odborné literatury a archivních materiálů jsou nastíněny proměny ženských filmových hvězd moderní české společnosti. Případové studie věnované filmovým hvězdám Zdeně Kavkové, Nataše Gollové, Adině Mandlové a Věry Ferbasové
odkrývají nejen jejich životní osudy, ale zároveň vykreslují vývoj jejich hvězd ? od jejich vzniku přes období největší slávy až po hvězdný pád.