On the problems of lateral force effects of railway vehicles in S-curves

Show simple item record

dc.contributor.author Michálek, Tomáš
dc.contributor.author Kohout, Martin
dc.date.accessioned 2022-06-03T12:18:01Z
dc.date.available 2022-06-03T12:18:01Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.issn 0042-3114
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/79142
dc.description.abstract This paper deals with the lateral force effects of conventional four-axle railway vehicles in conditions of S-shape curves, which are represented especially by switches negotiated in the diverging direction. With the use of a multi-body model of an electric locomotive, a sensitivity analysis of selected vehicle parameters on the maximum guiding force in the S-curve is performed. Subsequently, a definition of so-called equivalent guiding force is proposed. This simplified parameter can be used for the purposes of a quantification of the damaging effects of a vehicle in switches, e.g. in wear-dependent track access charge systems. Attention is also paid to the particularities of systems for active radial bogie or wheelset steering in conditions of tight S-curves and relevant requirements on these systems. The problem of a punctual on-board recognition of the S-curve is demonstrated using experimental data measured on an electric locomotive. eng
dc.format nestránkováno cze
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Vehicle System Dynamics, volume Neuveden, issue: 22.04.2021 eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject S-curve eng
dc.subject equivalent guiding force eng
dc.subject four-axle vehicle eng
dc.subject multi-body simulation eng
dc.subject active radial wheelset steering eng
dc.subject active yaw dampers eng
dc.subject S-oblouk cze
dc.subject ekvivalentní vodicí síla cze
dc.subject čtyřnápravové vozidlo cze
dc.subject multi-body simulace cze
dc.subject aktivní radiální stavění dvojkolí cze
dc.subject aktivní tlumiče vrtivých pohybů cze
dc.title On the problems of lateral force effects of railway vehicles in S-curves eng
dc.title.alternative K problematice příčných silových účinků železničních vozidel v S-obloucích cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Tento článek se zabývá příčnými silovými účinky konvenčních čtyřnápravových vozidel na kolej v podmínkách S-oblouků, které jsou reprezentovány zejména odbočnými větvemi výhybek. S využitím multi-body simulačních výpočtů jízdy modelu elektrické lokomotivy je provedena citlivostní analýza vlivu parametrů vozidla na maximální dosahovanou hodnotu vodicí síly v S-oblouku. Následně je pak navržena definice tzv. ekvivalentní vodicí síly. Tento zjednodušený parametr může být využit pro účely kvantifikace poškozujících účinků vozidla na výhybky, např. v rámci systémů poplatků za použití dopravní cesty, které tyto poškozující účinky zohledňují. Pozornost je rovněž věnována specifikům aktivních systémů pro radiální natáčení dvojkolí nebo podvozků v podmínkách S-oblouků a relevantním požadavkům na tyto systémy. Problematika přesné detekce vjezdu vozidla do S-oblouku je zde demonstrována s využitím experimentálních dat naměřených v provozu na elektrické lokomotivě. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.1080/00423114.2021.1917631
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.1080/00423114.2021.1917631
dc.rights.licence CC BY-NC-ND 4.0
dc.identifier.wos 000642565400001
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85104963082
dc.identifier.obd 39885807


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

open access Except where otherwise noted, this item's license is described as open access

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account