dc.contributor.author |
Michálek, Tomáš
|
|
dc.contributor.author |
Kohout, Martin
|
|
dc.date.accessioned |
2022-06-03T12:18:01Z |
|
dc.date.available |
2022-06-03T12:18:01Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.issn |
0042-3114 |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/79142 |
|
dc.description.abstract |
This paper deals with the lateral force effects of conventional four-axle railway vehicles in conditions of S-shape curves, which are represented especially by switches negotiated in the diverging direction. With the use of a multi-body model of an electric locomotive, a sensitivity analysis of selected vehicle parameters on the maximum guiding force in the S-curve is performed. Subsequently, a definition of so-called equivalent guiding force is proposed. This simplified parameter can be used for the purposes of a quantification of the damaging effects of a vehicle in switches, e.g. in wear-dependent track access charge systems. Attention is also paid to the particularities of systems for active radial bogie or wheelset steering in conditions of tight S-curves and relevant requirements on these systems. The problem of a punctual on-board recognition of the S-curve is demonstrated using experimental data measured on an electric locomotive. |
eng |
dc.format |
nestránkováno |
cze |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.relation.ispartof |
Vehicle System Dynamics, volume Neuveden, issue: 22.04.2021 |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.rights.uri |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
|
dc.subject |
S-curve |
eng |
dc.subject |
equivalent guiding force |
eng |
dc.subject |
four-axle vehicle |
eng |
dc.subject |
multi-body simulation |
eng |
dc.subject |
active radial wheelset steering |
eng |
dc.subject |
active yaw dampers |
eng |
dc.subject |
S-oblouk |
cze |
dc.subject |
ekvivalentní vodicí síla |
cze |
dc.subject |
čtyřnápravové vozidlo |
cze |
dc.subject |
multi-body simulace |
cze |
dc.subject |
aktivní radiální stavění dvojkolí |
cze |
dc.subject |
aktivní tlumiče vrtivých pohybů |
cze |
dc.title |
On the problems of lateral force effects of railway vehicles in S-curves |
eng |
dc.title.alternative |
K problematice příčných silových účinků železničních vozidel v S-obloucích |
cze |
dc.type |
article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Tento článek se zabývá příčnými silovými účinky konvenčních čtyřnápravových vozidel na kolej v podmínkách S-oblouků, které jsou reprezentovány zejména odbočnými větvemi výhybek. S využitím multi-body simulačních výpočtů jízdy modelu elektrické lokomotivy je provedena citlivostní analýza vlivu parametrů vozidla na maximální dosahovanou hodnotu vodicí síly v S-oblouku. Následně je pak navržena definice tzv. ekvivalentní vodicí síly. Tento zjednodušený parametr může být využit pro účely kvantifikace poškozujících účinků vozidla na výhybky, např. v rámci systémů poplatků za použití dopravní cesty, které tyto poškozující účinky zohledňují. Pozornost je rovněž věnována specifikům aktivních systémů pro radiální natáčení dvojkolí nebo podvozků v podmínkách S-oblouků a relevantním požadavkům na tyto systémy. Problematika přesné detekce vjezdu vozidla do S-oblouku je zde demonstrována s využitím experimentálních dat naměřených v provozu na elektrické lokomotivě. |
cze |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published version |
eng |
dc.identifier.doi |
10.1080/00423114.2021.1917631 |
|
dc.relation.publisherversion |
https://doi.org/10.1080/00423114.2021.1917631 |
|
dc.rights.licence |
CC BY-NC-ND 4.0 |
|
dc.identifier.wos |
000642565400001 |
|
dc.identifier.scopus |
2-s2.0-85104963082 |
|
dc.identifier.obd |
39885807 |
|