Digitální knihovnaUPCE
 

Od reformy k reformě. Učitelé a žáci královéhradecké hlavní školy v letech 1777-1870.

ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpublished version
Náhled

Datum publikování

2021

Vedoucí práce

Oponent

Název časopisu

Název svazku

Vydavatel

Abstrakt

Historie královéhradeckého základního školství ilustruje jednotlivé etapy zhruba stoletého vývoje rakouského vzdělávací systému, cestu od tereziánských reforem do druhé poloviny 19. století, od nekvalifikovaného učitele, vyučujícího několik desítek dětí v polorozpadlém stavení na městském hřbitově, po sbor kvalifikovaných učitelských sil, vzdělávajících téměř šest set žáků hlavní, nižší reálné a dívčí školy. Mikrohistoricky zaměřená studie sleduje organizační vývoj školy, analyzuje proměny výuky a vztah školy k nadřízeným úřadům. Všímá si vzdělání a postavení učitelů, jejich platových poměrů. Sleduje vývoj školní docházky a problematiku školného. Zkoumá sociální složení žáků. Zdůrazňuje specifika tohoto procesu v Hradci Králové: probíhal zde v prostoru vymezeném pevností, v sídle krajského úřadu a nekompromisně dozírající konzistoře, v sousedství gymnázia, biskupského semináře a prosperujícího knižního nakladatelství a místě aktivní vlastenecké komunikace.

Rozsah stran

p. 101-120

ISSN

1214-5211

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

Zdrojový dokument

Královéhradecko, volume 12, issue: neuvedeno

Vydavatelská verze

https://www.muzeumhk.cz/eshop/periodika/kralovehradecko-12-2021.html

Přístup k e-verzi

Článek ve verzi „published“ je přístupný pouze v rámci univerzity.

Název akce

ISBN

Studijní obor

Studijní program

Signatura tištěné verze

Umístění tištěné verze

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

školství, Hradec Králové, tereziánské reformy, Hasnerova reforma, mikrohistorie, Hradec Králové, 1776-1870, education, reforms, compulsory education

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced