Od reformy k reformě. Učitelé a žáci královéhradecké hlavní školy v letech 1777-1870.
ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpublished versionDatum publikování
2021
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Abstrakt
Historie královéhradeckého základního školství ilustruje jednotlivé etapy zhruba stoletého vývoje rakouského vzdělávací systému, cestu od tereziánských reforem do druhé poloviny 19. století, od nekvalifikovaného učitele, vyučujícího několik desítek dětí v polorozpadlém stavení na městském hřbitově, po sbor kvalifikovaných učitelských sil, vzdělávajících téměř šest set žáků hlavní, nižší reálné a dívčí školy. Mikrohistoricky zaměřená studie sleduje organizační vývoj školy, analyzuje proměny výuky a vztah školy k nadřízeným úřadům. Všímá si vzdělání a postavení učitelů, jejich platových poměrů. Sleduje vývoj školní docházky a problematiku školného. Zkoumá sociální složení žáků. Zdůrazňuje specifika tohoto procesu v Hradci Králové: probíhal zde v prostoru vymezeném pevností, v sídle krajského úřadu a nekompromisně dozírající konzistoře, v sousedství gymnázia, biskupského semináře a prosperujícího knižního nakladatelství a místě aktivní vlastenecké komunikace.
Rozsah stran
p. 101-120
ISSN
1214-5211
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Královéhradecko, volume 12, issue: neuvedeno
Vydavatelská verze
https://www.muzeumhk.cz/eshop/periodika/kralovehradecko-12-2021.html
Přístup k e-verzi
Článek ve verzi „published“ je přístupný pouze v rámci univerzity.
Název akce
ISBN
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
školství, Hradec Králové, tereziánské reformy, Hasnerova reforma, mikrohistorie, Hradec Králové, 1776-1870, education, reforms, compulsory education