Management bolesti u hospitalizovaných pacientů v rámci kvality a bezpečí poskytované péče
Disertační práceOtevřený přístupDatum publikování
2021
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Tato práce byla zaměřena na kvalitu poskytované péče v souvislosti s managementem akutní
pooperační bolesti (dále jen APB). V teoretické části bylo objasněno filozofické, etické
a ošetřovatelské pojetí problematiky, vč. managementu kvality a rizik, týmové spolupráce,
spokojenosti pacienta, APB, pooperační péče a management APB. Hlavní filozofickou oporou
byl v této práci pragmatismus, z něhož vychází smíšený design výzkumu. Etické aspekty
vycházely především z principů obsažených v již díle Hippokratově: konat ve prospěch
nemocného, nepoškozovat, dobře činit. V přístupu k péči o pacienta byly oporami tři základní
pilíře: praxe založená na důkazech, humanismus a myšlenky Idy Jean Orlando.
Po přípravné fázi byla provedena případová studie ve vybraném zdravotnickém zařízení
obsahující popisný a evaluační výzkum zaměřený na kvalitu péče v souvislosti
s managementem APB. Šlo o studium dat ze zdravotnické dokumentace ve vztahu k platným
směrnicím, k doporučované hranici akceptovatelné intenzity APB v aktuálních publikacích,
byly zohledněny názory vybraných sester a pacientů. To vše s předpokladem, že pozornost
věnovaná kvalitě a prevenci poškození následkem nesprávné péče vede ke zlepšení
spokojenosti pacienta s péčí a ke zvýšení jeho bezpečnosti. Zaměření studie vyplynulo
z požadavků manažerů spolupracujícího zdravotnického zařízení a z výsledků výzkumných
studií.
Hlavním cílem práce bylo popsat management APB dospělých hospitalizovaných pacientů
z hlediska kvality poskytované péče, odhalit případné nedostatky a na základě výsledků šetření
uvést návrhy pro udržení a další zvyšování kvality v této oblasti. V souladu s hlavním cílem,
čtyřmi dílčími cíli a devíti výzkumnými problémy byly popsány, uspořádány a podrobně
dokumentovány vybrané ukazatele managementu APB těchto pacientů. Analyzovány byly
informace získané od sester a pacientů během rozhovorů, platné směrnice a data získaná ze
zdravotnické dokumentace pacientů, a to na dospávací jednotce a na standardním oddělení.
Byly zaznamenány vhodné postupy, ale také odhaleny nedostatky. Neshody se směrnicemi
a s aktuálními poznatky v odborných publikacích byly zaznamenány jak v předvýzkumech, tak
v realizované případové studii. Na dospávací jednotce i standardním oddělení byly popsány
např. neakceptovatelné hodnoty intenzity APB, nepodání vhodného analgetika, případně
nedostatečná monitorace intenzity bolesti. U pacientů sledovaných na standardním oddělení
bylo prokázáno významné zhoršení intenzity APB kolem osmé hodiny po operaci. I přes
nalezené neshody byl názor většiny pacientů na tišení bolesti kladný. Závěrem práce byla
navržena řešení pro další zvyšování kvality managementu APB.
Rozsah stran
188 s.
ISSN
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
bez omezení
Název akce
ISBN
Studijní obor
Ošetřovatelství
Studijní program
Ošetřovatelství
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
analýza dokumentace, akutní pooperační bolest, dospělý pacient, kvalita péče, lékař, management bolesti, poskytovaná péče, rozhovor, sestra, acute postoperative pain, adult patient, analysis of documentation, interview, nurse, pain management, physician, provided care, quality of care