Digitální knihovnaUPCE
 

Management bolesti u hospitalizovaných pacientů v rámci kvality a bezpečí poskytované péče

Disertační práceOtevřený přístup

Abstrakt

Tato práce byla zaměřena na kvalitu poskytované péče v souvislosti s managementem akutní pooperační bolesti (dále jen APB). V teoretické části bylo objasněno filozofické, etické a ošetřovatelské pojetí problematiky, vč. managementu kvality a rizik, týmové spolupráce, spokojenosti pacienta, APB, pooperační péče a management APB. Hlavní filozofickou oporou byl v této práci pragmatismus, z něhož vychází smíšený design výzkumu. Etické aspekty vycházely především z principů obsažených v již díle Hippokratově: konat ve prospěch nemocného, nepoškozovat, dobře činit. V přístupu k péči o pacienta byly oporami tři základní pilíře: praxe založená na důkazech, humanismus a myšlenky Idy Jean Orlando. Po přípravné fázi byla provedena případová studie ve vybraném zdravotnickém zařízení obsahující popisný a evaluační výzkum zaměřený na kvalitu péče v souvislosti s managementem APB. Šlo o studium dat ze zdravotnické dokumentace ve vztahu k platným směrnicím, k doporučované hranici akceptovatelné intenzity APB v aktuálních publikacích, byly zohledněny názory vybraných sester a pacientů. To vše s předpokladem, že pozornost věnovaná kvalitě a prevenci poškození následkem nesprávné péče vede ke zlepšení spokojenosti pacienta s péčí a ke zvýšení jeho bezpečnosti. Zaměření studie vyplynulo z požadavků manažerů spolupracujícího zdravotnického zařízení a z výsledků výzkumných studií. Hlavním cílem práce bylo popsat management APB dospělých hospitalizovaných pacientů z hlediska kvality poskytované péče, odhalit případné nedostatky a na základě výsledků šetření uvést návrhy pro udržení a další zvyšování kvality v této oblasti. V souladu s hlavním cílem, čtyřmi dílčími cíli a devíti výzkumnými problémy byly popsány, uspořádány a podrobně dokumentovány vybrané ukazatele managementu APB těchto pacientů. Analyzovány byly informace získané od sester a pacientů během rozhovorů, platné směrnice a data získaná ze zdravotnické dokumentace pacientů, a to na dospávací jednotce a na standardním oddělení. Byly zaznamenány vhodné postupy, ale také odhaleny nedostatky. Neshody se směrnicemi a s aktuálními poznatky v odborných publikacích byly zaznamenány jak v předvýzkumech, tak v realizované případové studii. Na dospávací jednotce i standardním oddělení byly popsány např. neakceptovatelné hodnoty intenzity APB, nepodání vhodného analgetika, případně nedostatečná monitorace intenzity bolesti. U pacientů sledovaných na standardním oddělení bylo prokázáno významné zhoršení intenzity APB kolem osmé hodiny po operaci. I přes nalezené neshody byl názor většiny pacientů na tišení bolesti kladný. Závěrem práce byla navržena řešení pro další zvyšování kvality managementu APB.

Rozsah stran

188 s.

ISSN

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

Zdrojový dokument

Vydavatelská verze

Přístup k e-verzi

bez omezení

Název akce

ISBN

Studijní obor

Ošetřovatelství

Studijní program

Ošetřovatelství

Signatura tištěné verze

Umístění tištěné verze

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

analýza dokumentace, akutní pooperační bolest, dospělý pacient, kvalita péče, lékař, management bolesti, poskytovaná péče, rozhovor, sestra, acute postoperative pain, adult patient, analysis of documentation, interview, nurse, pain management, physician, provided care, quality of care

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced