Studijní obor:Dopravní prostředky: Silniční vozidla
Abstrakt:
Práce je zaměřena na ověření vlivu velikosti aktivní plochy brzdových světel na reakční dobu řidiče silničního vozidla za stanovených reálných situací a je rozdělena na dvě části. První teoretická část se zabývá vývojem zadního osvětlení vozidel a legislativou týkající se brzdových a obrysových světel včetně existujících současných řešení. Dále je popsáno zrakové vnímání a reakční doba řidiče včetně vybraných faktorů ovlivňujících reakční dobu řidiče.
Druhá část práce se věnuje experimentálnímu měření rozdílu reakční doby řidiče vzhledem k velikosti aktivní plochy brzdových světel. Reakční doba je měřena pro dvě velikosti aktivních ploch brzdových světel, přičemž jsou stanoveny dvě podmínky: přímý pohled a odklon pohledu. Výsledky měření jsou následně porovnány a vyhodnoceny. Cílem práce je základní experimentální ověření do jaké míry ovlivňuje velikost aktivní plochy brzdového světla reakční dobu řidiče.