Tvorba znalostního dotazníku pro pacienty s diabetem mellitem
Disertační práce Náhled není k dispozici
Datum publikování
2021
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Disertační práce byla zaměřena na tvorbu a ověření psychometrických vlastnosti znalostního
dotazníku pro pacienty s diabetem. Vytvořený dotazník je prvním nástrojem, který pokrývá
dosud neřešenou potřebu v České republice. Počet pacientů s diagnostikovaným diabetem
neustále stoupá a vytvořený znalostní dotazník nabízí možnost hodnocení edukačních potřeb
při stanovování edukační diagnózy pacienta v kognitivní oblasti. Další využití nástroje se
předpokládá při hodnocení základních znalostí o nemoci či při hodnocení efektivity
provedené edukace, která je personálně i časově velmi náročná. Efektivní edukace je
základním kamenem sebepéče pacientů a také jedním z pilířů ošetřovatelské péče a práce jak
lékařů, tak nelékařského zdravotnického personálu.
V úvodu teoretické části je popsán teoretický rámec práce. První teoretický blok se věnuje
problematice diabetu s ohledem na obsah položek vytvořeného znalostního dotazníku. Druhý
teoretický blok práce je zaměřen na význam znalostí, edukační činnost jakožto významnou
součást při budování a hodnocení úrovně znalostí a zejména na zákonitosti při tvorbě a
ověřování psychometrických vlastností nově vytvořeného dotazníku, což bylo hlavním cílem
disertační práce.
Tvorba dotazníku proběhla na základě spolupráce s 12 odborníky z praxe pomocí techniky
Delphi a výpočtu indexu obsahové validity (CVI) pro jednotlivé navržené oblasti (min.
přijatelná hodnota 0,8), konkrétní položky (I–CVI) (min. přijatelná hodnota 0,78) a v poslední
fázi pro jednotlivé části dotazníku (S–CVI/Ave) (min. přijatelná hodnota 0,90). V další fázi
šetření byla ověřena srozumitelnost položek dotazníku pacienty s diabetem 1. typu (DM1T) a
2. typu (DM2T) a následně bylo znění položek konzultováno s 2 odborníky na český jazyk.
Dalším krokem bylo stanovení srozumitelnosti („čtivosti“) položek dotazníku výpočtem
pomocí Mistríkova vzorce (ideální hodnota průměrného textu: 30–40 bodů). Na základě
vyplnění dotazníku respondenty byla vyhodnocena obtížnost položek dotazníku pomocí
výpočtu hodnoty obtížnosti Q (0 = extrémně jednoduchá položka; 1 = extrémně obtížná
položka) a jeho vnitřní konzistence výpočtem dle vzorce Kuder-Richardson 20 (min.
přijatelná hodnota 0,7).
Finální obsah dotazníku tvoří 5 hlavních témat, 16 oblastí a 53 položek. CVI se pro jednotlivé
oblasti pohyboval v rozmezí 0,5–1,0, pro jednotlivé položky v rozmezí 0,33–1,0. Oblasti a položky dosahující hodnoty CVI nižší než min. stanovené, byly vyloučeny. Ověření
srozumitelnosti položek dotazníku ze strany respondentů bylo provedeno na vzorku 41
pacientů (DM2T = 33; DM1T = 8) a na základě poskytnuté zpětné vazby bylo upraveno 5
položek dotazníku. Po konzultaci s odborníky na český jazyk byly 2 položky dotazníku
stylisticky upraveny a taktéž byla sjednocena používaná terminologie. Vypočtená hodnota
„čtivosti“ všech položek dotazníku dosáhla 38,47 bodů. Z dat získaných u souboru 258
pacientů (DM2T = 226; DM1T = 32) byla vypočtena hodnota obtížnosti položek s výsledkem v
rozmezí 0,24–0,72 a vnitřní konzistence pro jednotlivé části dotazníku v rozmezí 0,70–0,88.
Vytvořený znalostní dotazník má velmi dobré psychometrické vlastnosti (vysokou obsahovou
validitu a vnitřní konzistenci). Položky nově vytvořeného znalostního dotazníku lze na
základě výpočtu obtížnosti z dat získaných od respondentů zhodnotit jako průměrně obtížné.
Všechny části dotazníku dosáhly na minimálně přijatelnou hodnotu vnitřní konzistence.
Vytvořený dotazník byl ověřen a je vhodný pro užití u české populace pacientů s diabetem.
Časová náročnost vyplnění dotazníku se pohybovala mezi 10 až 15 minutami, tudíž je reálné
jeho použití v klinické praxi. Praktickým výstupem disertační práce je vytvořený znalostní
dotazník a „uživatelský manuál“ určený pro edukátory či osoby, které s ním budou pracovat,
nicméně přináší také podrobný popis metodiky při tvorbě nového nástroje.
Rozsah stran
191 s.
ISSN
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
Bez omezení
Název akce
ISBN
Studijní obor
Ošetřovatelství
Studijní program
Ošetřovatelství
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
dotazník, diabetes mellitus, znalost, hodnocení, edukace, validita, reliabilita, questionnaire, diabetes mellitus, knowledge, evaluation, education, validity, reliability