Studijní obor:Informační, komunikační a řídicí technologie
Abstrakt:
Pro potřeby zkoumání a optimalizace provozu v rámci komplexních železničních systémů je s výhodou využívána experimentální výzkumná metoda počítačové simulace. V této souvislosti hraje důležitou roli tzv. granularita simulátoru, která určuje míru podrobnosti simulujícího systému na počítači vzhledem k příslušnému objektu zkoumání. Tato disertační práce se zabývá metodikou budování škálovatelných simulačních modelů železniční dopravy, které aplikují na odlišné části simulujícího systému různou míru abstrakce (granularity). Oblasti železniční sítě, kde je zapotřebí detailní zkoumání dopravního provozu, jsou modelovány na mikroskopické úrovni a oblasti, kde postačují pouze hrubé charakteristiky o dopravním proudu, jsou sledovány na makroskopické úrovni. Výsledná metodika disponuje řadou funkcionalit podporujících konstrukci variantních konfigurací škálovatelného simulátoru pro potřeby odlišných scénářů simulačních experimentů.