Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Machačko, Luboš
|
cze |
dc.contributor.author |
Košárková, Monika
|
cze |
dc.contributor.author |
Ševců, Monika
|
cze |
dc.date.accessioned |
2020-03-19T12:52:30Z |
|
dc.date.available |
2020-03-19T12:52:30Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
cze |
dc.identifier.issn |
1212-1487 |
cze |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/74921 |
|
dc.description.abstract |
Článek se zabývá průzkumem techniky a technologie malby Gabriela Müllera. Průzkum prokázal, že G. Müller vycházel z dobově rozšířené techniky malby na tónovaném podkladu. V jeho malbě byly nalezeny pigmenty typické pro malířství 18. století. Laboratorní analýza (RMS a SEM-EDS) identifikovala v původní malbě z bílých pigmentů olovnatou bělobu, uhličitan vápenatý. Modré partie byly malovány indigem a pruskou modří. U červených pigmentů byla identifikována rumělka, červený okr, červený org. lak – košenila. Zelené pigmenty zastupuje rezinát mědnatý s měděnkou a u černých pigmentů jsou to uhlíkatá a kostní čerň. Metodou FTIR bylo prokázáno pojivo na bázi vysychavých esterových olejů. Toto zjištění bylo dále upřesněno GC/MS analýzou, která identifikovala jako pojivo lněný olej. Výsledky rozsáhlého průzkumu se staly podkladem pro analýzu a interpretaci způsobu malby G. Müllera a pro její začlenění do širšího kontextu. |
cze |
dc.format |
p. 39-46 |
cze |
dc.language.iso |
cze |
cze |
dc.publisher |
Národní památkový ústav |
cze |
dc.relation.ispartof |
Průzkumy památek, volume 26, issue: 1 |
cze |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.subject |
průzkum |
cze |
dc.subject |
pojivo |
cze |
dc.subject |
pigment |
cze |
dc.subject |
mikroskopie |
cze |
dc.subject |
examination |
eng |
dc.subject |
binder |
eng |
dc.subject |
pigments |
eng |
dc.subject |
microscophy |
eng |
dc.title |
Komplexní přírodovědný průzkum techniky a technologie malby Gabriela Müllera na příkladu portrétů Jana Adama z Questenbergu a Marie Antonie z Questenbergu |
cze |
dc.title.alternative |
A complex material examination of the technique and technology of painting of Gabriel Müller on the examples of the portraits of Jan Adam Questenberg and Mary Antony Questenberg |
eng |
dc.type |
article |
cze |
dc.description.abstract-translated |
The article deals with the technique and technology of painting of Gabriel Müller. The examination proved that G. Müller used wide-spred technique of painting on the coloured ground. Pigments typical for the 18th century painting was discovered in his works. Laboratory analysis (RMS a SEM-EDS) identified white pigments – lead white, calcium carbonate. Blue parts were painted using Prussian blue and indigo. Red parts were painted with cinabar, red lake and red ochre. Among green pigments cuprum and cuprum resinate were identified and bone black and charcoal black among the blacks. FTIR proved binder on the basis of oil. GC/MS proved this to be linseed oil. Results of the examination became a basis for the analysis and the interpretation of the way of painting of G. Müller. |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
cze |
dc.publicationstatus |
published version |
cze |
dc.relation.publisherversion |
https://www.pruzkumypamatek.cz/pdf/2019-02-04.pdf |
cze |
dc.identifier.obd |
39883098 |
cze |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|